A futball DNS-e a 2v1 elleni játék

Írta: bary

Elemezzük és mutassuk be, hogy mit kell tudni a 2v1 elleni játékmegoldásokról, játékhelyzetekről.

A futballjáték legkisebb értelmes egysége az összjáték.

Két játékos együttműködése megmutatkozhat

  • összműködésben és
  • összjátékban egyaránt.

A kettő között az a különbség, hogy az összjátékban a labda egyik játékostól (J1) kerül a másik játékoshoz (J2), amíg az összműködés során egyrészt nem feltétlenül kerül át a labda a másik játékoshoz (J2), másrészt több összjátékelemből épülhet fel.

 Az összműködés eleme az összjáték, az összjáték folyamata az összműködés.

Két játékos együttműködését vizsgájuk meg egy védő vonatkozásában. Az összjátékban a labda mozgatása mindig két játékos között történik, miközben a társak és az ellenfél helyzete is folyamatosan változik, ezért mondjuk, hogy a futball változó körülményekhez való alkalmazkodás. Az aktuális pillanatban az összjátékot további társak helyezkedése is kell, hogy segítse. Vagyis az összjáték nem elszigetelten történik, hanem egy folyamat elemeként funkcionál.

Az összjátéknak nagyon sok formája van a társ és az ellenfél helyezkedése következtében. Ezeket a 2v1-es helyzeteket vegyük sorba. A 2v1 játékhelyzetek a futball DNS-ként a játékfolyamat alkotóelemei, ezért külön is kell vele foglalkozni. Az összjátékot nem izoláltan vizsgáljuk, hanem egyik legfontosabb funkciója szerint, mégpedig hogyan jut át a labda és a támadó a védővonalon, amit egy védő alkot.

Az összjátéknak egyéb funkcióját is megemlítve, mire használható még?

Például labdatartás, tempóátadás keresése, pozíció keresése, oldalváltás, felívelés stb., de ezek már nem a 2v1 játékmegoldás kategóriába tartoznak, hanem összjátékelemek.

De maradjunk a védővonal átjátszás (áttörés) funkciónál.

Melyek ezek?

Alaphelyzetek

  • két játékos a védővel szemben helyezkedik
  • a védő két játékos között áll
  • a védő az egyik játékos mögött áll
  • a védő az egyik játékos mellett áll

2v1-es játékhelyzet megoldás következménye.

  • mindkét játékos a védővonal mögé kerül
  • csak az egyik játékos kerül a védővonal mögé
  • helycsere a két támadó között

Mielőtt részletezzük ezeket a játékhelyzeteket nézzünk példát az összjátékra és az összműködésre.

Összjáték

  • Védővonalpassz (by Kis J.)

Összműködésösszjáték és helyezkedő mozgás kombinációja

  • Háromszög játék, kényszerítő átadás

2v1 játékhelyzetek, megoldások

Alapesetben, ha két támadó viszi a labdát egy védőre a következő elvet kell szem előtt tartani. (sokak szerint ez a klasszikus 2v1 elleni szituáció)

Támadó nézőpontból

  • a labdás labdavezetéssel támadja a védőt, hogy magára húzza, magára vonja a védő figyelmét
  • társa mozgásával lehetőséget ad a megjátszhatósághoz

Védő nézőpontból

  • a védő a labdással szemben beavatkozó távolságban, védekező pozíciót vesz fel, miközben zárj a passzsávot

Labda nélküli játékos mozgásaival megosztja a védő figyelmét, egyúttal saját magának hoz létre megjátszhatósági alternatívákat.

Két játékos a védővel szemben helyezkedik

  • Belső áttörés – derékszögjáték (elé kerülés)
    • a labdát adó játékos a labdát kapó és a védő között átlós futással helyezkedik tovább a védő figyelmének megosztása célból

 

  • Külső áttörés, mögé kerülés

 

 

A védő két játékos között áll

  • Kényszerítő átadás

A védő az egyik játékos mögött áll

  • felpassz-lekészítés-mozgás nyitott állásba-védővonal passz

A támadó a védő mellett áll

A 2v1 elleni játékhelyzetek a csapatjáték folyamatának legkisebb értelmes egységei, ami nélkül nincs összműködés nincs játéképítés, nincs labdabirtoklás, nincs folyamatos játék. Ezért ezzel való foglalkozás alap, nem maradhat ki az edzésprogramból, az edzésfolyamatból. Időről időre elő kell venni, minden formáját gyakoroltatni kell. Úgy kell tekinteni, mint ahogy az operaénekes törődik a hangok beállításával, skálázással.

A 2v1 elleni játékmegoldásokat beépíthetjük a valós játékhelyzet megoldásokba, ami lehet előzmény vagy domináns elem egyaránt. Előzményként nyomás nélkül a mozgások begyakorlása a cél, domináns elemként viszont már nyomás alatt védő aktív közreműködésével történik az alkalmazás.

Amint látható az oktatást és az alkalmazást egy edzésgyakorlaton belül megvalósíthatjuk. Az előzményben a 2v1 mozgásfeladatokat gyakoroltatjuk, míg a domináns elem már aktív ellenállás mellett az alkalmazásról szól.

A gyakorlat és a tapasztalatom alapján mondom, hogy az edzők elvárják a játékosoktól, hogy ismerjék, tudják, hogy mit kell tenni két támadónak egy védővel szemben. Előzetes ismeretre építenének, ha lenne.

Gyakori segítség az edző részéről: „Oldd meg!”

Ezt cáfolom, ugyanis a 2v1 játékmegoldások tudatos mozgások eredményeképpen jönnek létre, tehát tanulni kell.

Mindegy, hogy milyen formában, akár bemelegítésként, akár aktív ellenállás nélkül, akár edzésgyakorlatba, akár edzésjátékba beépítve sokat kell foglalkozni vele, hogy készségszintre fejlődjön, zsigerből jöjjön a jó megoldás.

 

You May Also Like

Cikkajánló. Olvass bele!
Kettő az egyben
Close