A magyar UEFA edzőképzés játékelméleti problémái 5.


Folytatjuk cikksorozatunkat az MLSZ Edzőképző anyagának értékelésében.

Labdarúgásunk minisztériuma szokása szerint abba a hibába esett, – azt hitte -, ha valamibe sok pénzt tol, akkor a fennálló probléma megoldódik.

Csányi Elnök Úr minden egyes Edzőképző Igazgató kinevezésekor elmondja, hogy most változás lesz és leszámol a múlt nem hatékony edzőképzésével.

Így született meg a legfrissebb oktatási anyag, amely minőségi nyomattal, ragyogó grafikával került kinyomtatásra, de valójában az órai prezentációk felturbózott változatai, ahol egy bővített mondat nem hangzik el, csak felsorlás hegyek.

Ennek okán minden napra jut valami abból a zagyva gondolatcunamiból, ami cikksorozatunk létét indokolja.

Mai történetünk főhőse a játékhelyzet – megoldás folyamata.

Ennek modellezett változatát már 1999-ben dokumentáltam A labdarúgás rendszerelmélete című könyvemben.

1. ábra: A játékhelyzet megoldása 1999-ből. Részlet: A labdarúgás rendszerelmélete, avagy A labdarúgás vizsgálatának új koncepciója című könyvből.

2. ábra: A játékhelyzet megoldása 2022-ből. Részlet az UEFA edzőképzés C licenc anyagából.

A folyamatábra 12 elemből áll, míg az Edzőképző esetében – mindez – 4 elemből.

A történet nemcsak arról szól, hogy az Edzőképző egy leegyszerűsített ábrát mutat be, hanem arról, hogy sok olyan területtel nem foglalkozik, ami alapvetően befolyásolja a játékhelyzet megoldását.

Úgymint:

  • nem foglalkozik a figyelem irányával, a felnézés rangsorrendjével, ami stílusfüggő,
  • nem foglalkozik a szűréssel, ami játékolvasás függő,
  • nem foglalkozik a helyzetelemzéssel, ami játéktapasztalat és játéktudás függő,
  • nem foglalkozik a támadási formákkal és az azt szolgáló játékfeladatokkal,
  • nem foglalkozik a játék feltételeivel,
  • nem foglalkozik, a játék ritmusát meghatározó játék vezérlőjelekkel,
  • és legfőképp nem foglalkozik a visszacsatolással, ami által tanul a játékos, valamint, 
  • nem foglalkozik, a beavatkozással, ami az alkalmazkodó képességet fejleszti.

Jelen esetben nem az a baj, hogy az Edzőképző “hülyeséget” oktat, hanem az a baj, hogy keveset oktat. Ez ismételten azt demonstrálja, hogy nincs egy átfogó képük a futballértelmezés területén, hanem csak ötletszerűen, átfogó rendező elv nélkül összeollóztak egy oktatási anyagot. Olyan anyagot, ami már kidolgozva dokumentálást nyert 23 évvel korábban.

Ebből egyenesen következik, hogy olyan oktatói stáb dolgozik az MLSZ-ben, aki NEM OLVAS MAGYAR SZAKANYAGOT.

Ez kb. olyan, mint amikor a magyar tanár nincs képben a magyar írókkal.

Miközben az MLSZ Edzőképző Intézete fő feladatának tekinti, amit önmaga fogalmazott meg önmaga számára:

  • Tudásmegosztás, önképzés elősegítése, támogatása.

Kérdem én.

  • Hogyan tud a nemtudó oktató tudást megosztani, ha nincs neki mit?
  • Milyen alapon papol az önképzésről az Edzőképző Intézete, ha egy 23 éves szakkönyvbe egyetlen dolgozójuk sem nézett még bele, ahol dokumentálva van, az eredeti kérdésfeltevésükre a válasz: vagyis “a játékhelyzet megoldás folyamata”.

Ez a magyar labdarúgás tényleg a h……e gyerekek gyülekezete, ahol 60 éve csodálkoznak a benne dolgozók, hogy nincs eredmény, miközben még azt sem tudjuk, ami tudás ma rendelkezésre áll.

Akkor mitől tudna a játékos, ha az edző sem tud?

És mitől tudna az edző, ha az oktatója sem tud?

És mitől tudna az oktató, ha az Edzőképző Intézet – mint szervezet – sem tud?

És mitől tudna a szervezet, hogy a kinevezője sincs képben semmivel?

Olybá tűnik, hogy itt vak vezet világtalant ………… neki a falnak, ahol nagyot koppan és utána elhallgat.

You May Also Like

Cikkajánló. Olvass bele!
A magyar UEFA edzőképzés játékelméleti problémái 4.
Close