Hogyan hozzuk szorult helyzetbe magunkat rossz helyezkedésünkkel?

Az alábbiakban azt a román helyzetet elemezzük, amit Koman hozott össze a román csapatnak.

ro-ma 5

Leírás:

Lipták labdát kap és első lehetőségként hosszan fel akarja ívelni a labdát. Miután nem tud senkit hosszú labdával játékba hozni lepasszolja a felé mozgó Komannak.

ro-ma 6

Leírás:

Koman átvette a labdát, amelyet a letámadó román csatár párharcban megszerzett tőle. Az ellenfél az elvett labdával egyedül kapura tör, mely támadást végül Bogdán lokalizál.

Mielőtt a játékhelyzet elemzésébe fognánk, sokadszor leírom Kalocsai Géza és Feleki László örökbecsű tanítását:

Futballban a legfontosabb a labda nélküli játék elsajátítása, mert nem az játszik akinél a labda van, hanem az akinél lesz!!!

Az összjáték feltétele, hogy a labdát fogadó játékos MEGJÁTSZHATÓ és FOGADÓKÉPES legyen. Vagyis:

  • közte és a labdát adó között ne legyen ellenfél játékos és az ellenfél legközelebbi játékosa párharc távolságon kívül tartózkodjon,
  • lássa azt, akitől kapja a labdát, lássa azt akinek adni fogja a labdát és lássa azt, aki őt meg fogja támadni a labda birtokba vétele után.

A képen tisztán látható, hogy az egyedüli MEGJÁTSZHATÓ és FOGADÓKÉPES játékos a kép alján található Kádár, vagy Guzmics volt. (Nem tudom beazonosítani a videó alapján) Minden további játékos nem felel meg a kritériumoknak.

Lipták azonban a labda birtokba vétele után nem is nézett balra, hogy egy esetleges labdajáratással biztosítsa a labda folyamatos birtoklását, így nem is látta a kép alján szabadon helyezkedő társát.

Azonban Egervári tanítása szerint Lipták erőlteti az “előre játékot”, így mindenféle külső kényszer nélkül – hiszen meg sem támadták -, csak azért, hogy szabaduljon a labdától, leadja Komannak.

– – – – Az első hibázó tehát Lipták, akinek nem szabadott volna olyan játékosnak passzolnia, aki a mezőnynek háttal van védők gyűrűjében és csak egy sorral van előrébb a játékszerkezetben, mint ő. További hibát követett el Lipták azzal, hogy – feltehetőleg -, nem kommunikált Komannak a várható román veszélyről, ill. azzal is, hogy nem sprintben lépett vissza mélységben biztosítani Koman esetleges labdavesztését.

– – – – A második hibázó Koman, akinek vissza kellett volna adnia a labdát Liptáknak és nem forgolódnia védővel a nyakán.

– – – – A harmadik hibázó Hajnal, aki nehogy megjátszható legyen, bemozog Koman és a román védő háta mögé.

– – – – A negyedik hibázó Vanczák és Lovrencsics, akik láthatóan nem is kérték a labdát, hiszen egy helyben állnak.

– – – – Az ötödik hibázó a kép bal oldalán lévő beazonosíthatatlan magyar támadó, aki egy helyben áll, ahelyett, hogy felkínálná magát mélységi passzra.

A következőkben leírom, hogy mi lehetett volna a megoldás az előbb értékelt játékhelyzetben.

Megoldás 1:

ro-ma 7

Leírás:

Lovrencsics és Vanczák mélységi váltást hajt végre. Hajnal visszalép védővonalba és a kép alján lévő Guzmics, vagy Kádár kimozog a pálya széle felé.

Megoldás 2:

ro-ma 8

Leírás:

Vanczák előre indul, Lovrencsics teret nyit neki. Koman kimozog Vanczák helyére, míg Hajnal vagy előre indul, vagy visszalép mélységben.

Tanulság!

A román-magyar meccs játékhelyzet megoldás milyenségéből és játékosok teljes tanácstalanságából tisztán látható, hogy “ad hoc” jellegű a szituációk megoldása válogatott játékosaink esetén. A “labda nélküli játék” az nem játéktudás kérdése, az nem akaraterő kérdése, nem hit kérdése és nem kondícionális probléma, hanem vagy játékintelligencia, vagy oktatási kérdés.

You May Also Like

6 thoughts on “Hogyan hozzuk szorult helyzetbe magunkat rossz helyezkedésünkkel?

  1. Köszönöm Ferenczi Attila ezt is és az összes többi fölhomályosítást! Ami engem abban segített,hogy ne üljek rommá törve egy ilyen román mecs után! Még csak annyit ,hogy apám belém nevelte a fociszeretetet, 40 éves vagyok és nem tehetek róla érdekel a magyar foci. Van három fiam 5éves 3,5 éves és egy 1,5 éves. Azon gondolkozom most már egy idelye,hogy akkor vagyok felelős szülő,ha nem szerettetem meg velük a focit,távol tartom őket tőle, és nem lesznek arra kárhoztatva ,hogy őrlődjenek a magyar fociközeg eredményes tevékenysége nyomán! De,hogy egy kérdést is tegyek föl! 86-ig Mezey hogyan tudta azt a sorozatot a válogatottal megcsinálni, ha ennyire dilettáns? Számos embernek a Mezey féle válogatott az utolsó emléke a magyar fociról Köszönök mindent mégegyszer és további sok sikert az “ige” hirdetéshez! Viczián Tamás

    1. A gyerekeivel nyugodtan szerettesse meg a focit.
      Köszönöm az észrevételét.
      Mert focizni, focit nézni, a fociról beszélgetni és a focin gondolkozni jó.
      A Mezeyről.

      Külön kell választani, hogy valaki jó edző illetve azt, hogy a focit hogyan kell oktathatóvá tenni.
      Nos!
      Mezey jó edző.
      Azonban a foci oktathatóvá tételében már vannak hiányosságai. Legfőképp az, hogy nem a stílus kiinduló pontú gondolkodást képviseli.

      De a legfőbb probléma vele, hogy a tudást kisajátította és a tudás letéteményesének hiszi és hitte magát. Ő maga egyben a kezdet és a vég. Rajta kívül nem létezik, akit elfogadna és ez a fajta belterjesség vakká teszi.

      Üdvözlettel Ferenczi Attila

      1. Köszönöm a válaszát!!!
        A fociról beszélgetni, nézni és focizni,persze,hogy jó! De valahogy nem tudok úgy lenni vele mint a szomszédom egy hatvanas évei végén járó bácsi, aki imádja a focit és nem érdekli a magyar foci. Mondom neki,hogy nem tehetek róla,hogy szeretem a focit, mire ő,én is már hét végén kezd az angol bajnokság, erre én, rendben de én magyar vagyok nem angol! Erre ő csak kínosan nevet. Megnézi az ember a csúcs focit de “nem dobog a szive”, és ettől a reménytelennek tűnő magyar fociközegtől akarnám megóvni fiaimat. Úgy tünik,hogy az ön missziója az utolsó egyetlen fogódzó és remény a magyar foci barátoknak! Vagy az amit ön képvisel. Hogy látja most az esélyeit ebben a szélmalomharcban? Van reális esélye? Vagy úgy fog elveszni minden értékével együtt mint ahogyan (elnézést a szépirodalmi példáért ) Akakij Akakievics Gogol Köpönyeg c. novellájában eltünt Pétervárról (meghalt) mintha sohasem lett volna benne,aki elköltözött ebből az árnyékvilágból! És senkinek nem tünt föl ,hogy létezett. Tehát van remény ?
        Mezeyről még egy utolsó kérdés? Lehet úgy sorozatot csinálni,hogy nem képvisel stílust valaki, csak elemzi az elenfél játékát? Nemzetközi szinten kérdezem, tehát Mezey 86-ig milvel tudott nyerni sorozatban?
        Előre köszönöm válaszát!

        1. Remény van. Az MLSZ 1 éves szerződést ajánlott nekem az Edzőképzésnél. A magyar tradíciót oktatni fogják. Azt, hogy ezt milyen mélységben illetve kik, azt nem tudom, mert az én munkaköri leírásomban ez a rész nem szerepel.
          Attól, mert valaki nem stílusban gondolkodik, attól még lehet jó edző.
          Az angol, a holland, az olasz edző sem stílusban gondolkodik, hanem játékkoncepcióban, aminek a következménye lehet pl. az angol, a holland, az olasz stílus.
          A stílus a szokásos futballt hozza létre, a játékkoncepció a tanult futballt.
          Az első verzió az enyém, a hitvallásom, a második verziót csak elsajátítottam.
          A pályája elején még innovátor Mezey, aki folyamatosan publikált, gondolkozott, öregségére megváltozott. Se gondolkodás, se innováció, se publiklás. Csak a saját szobrának az építése.

          1. Mégegyszer köszönöm a gyors válaszokat! Legalább maga nem sajátítsa ki a tudását,mély tisztelet érte! Tele kéne lenni hozzászólókkal ezen oldal fórumain!!! Kár ,hogy a balatonnál nincs brazil focisuli vinném a gyerekeimet!!!
            Sok erőt a munkához! Viczián Tamás

  2. Jó napot kívánok!

    Mindig érdeklődéssel olvasom a cikkeit, magam B licensszel rendelkezem, az ott szerzett tudást, illetve az Öntől olvasott és hallott ismereteket szeretném ötvözni “munkám” során. Egy megye másodosztályú klub felnőtt és utánpótlás csapatainál (u14, u13) vagyok edző. Találkozom nálunk többre taksált, híres utánpótlásképző mühelyek csapataival is, meglátásom szerint óriási problémák vannak a képzéssel. Leginkább azzal, hogy az alapvető képzési korban, kis korcsoporttól kezdődően a nagypályára lépés korszakáig, a gyerekek nem képezve vannak, hanem hozzá nem értő emberek sokasága által eredmény centrikus szemléletmóddal csak a sikerek hajszolása történik. Olyan edzőkkel, akik nem tudnak a gyerekekkel bánni, alkalmatlanok tudás átadására, agresszív tekintélyelvű zsarnokok. Sokan vannak olyanok persze, akik imádják és tudják valamilyen ezt a szakmát. Magam híve vagyok annak, hogy az ember képezze magát. Amit Ön a képek elemzése kapcsán leírt, elszomorító. Ezek a játékosok külföldet megjárták, a híradások szerint “imádják őket, hétről hétre remekül játszanak, stb..stb..”, de mégis olyan alapvető hibákat követnek el, amit már megye 2-ben sem fogadunk el. Azt sem hiszem el, ahogyan ezt Ön is felvetette, hogy ne lehetne ezt rövid időn belül rendbe tenni…De ahhoz lehet, hogy a játékosokkal bizonyos helyzetekben konfrontálódni kell, no meg ezeket észre venni!
    Szívesen olvasom az elemzéseit, magam is szoktam csapatom mérkőzéseit fényképezni, azok után pillanatnyi helyzeteket elemezni. Az Ön gondolatai nagy segítségemre vannak a mindennapokban, ezeket köszönöm is!

Hozzászólás a(z) ferenczi attila bejegyzéshez Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Enter the text from the image below
 

Cikkajánló. Olvass bele!
Az “inga – effektus” és a védekező alapállás
Close