Kreatív kreativitás


Írta: Bary

Egy labdarúgó mérkőzés utáni nyilatkozat kapcsán elgondolkoztam azon, hogy az edzők tudják-e és a játékosai is tudják-e, hogy mit jelent a kreativitás?  Az egyik csapat edzője kreatív futballt kért és várt a csapatától, de nem kapta meg.

  • Mit értett rajta?
  • Van-e összhang és egyetértés a fogalom értelmezése tekintetében a játékos és edző között?
  • Vajon mit kér az edző akkor, amikor kreatív futballra buzdítja csapatát?
  • Mitől kreatív a kreatív futball?

Számos kérdés vár megválaszolásra.

Induljunk ki abból a tényből, hogy a labdarúgó mérkőzésen a labdát el kell juttatni A pontból B pontba.

Az, hogy A és B pont között mi történik nagyon sok dolog függvénye. Az A és B pont között bejárt úton kell a kreativitást keresni, ha van ilyen. Ez az út függ attól, hogy egyrészt mennyi szabadságot ad az edző a játékosainak, másrészt a taktika ad-e lehetőséget arra, hogy a kreativitás kibontakozzon, megjelenjen a játékban. A játékszervezés része lehet a kreatív szabadság, de nem mindegy, hogy milyen játékszervezésben ölt testet a pályán.

Tudatos vagy ötletelés jellemzi a játékszervezést?

A tudatos, begyakorolt játék lehet kreatív, az ötletelés kiszámíthatatlan, így aztán sok hibalehetőséget rejt magában.

Fontos tisztázni, hogy mit ír a szakirodalom a kreativitásról.

„Egyéni alkotóképesség, új dolgokat hoz létre a kreatív személy. A gyerekben általában nagy a kreativitás, ami játék közben is megnyilvánul.”

Adja magát a kérdés: Mi újat lehet alkotni, mi újat lehet létrehozni egy futballmérkőzésen?

Ezzel kapcsolatban a következő kreatív dolgok jutottak az eszembe:

  • Zöldre festi magát a játékos és így beleolvad a környezetébe, következésképpen nehéz a védőnek észrevennie.
  • Elbújik a játékvezető háta mögött, és egy váratlan pillanatban előugrik.
  • Tótágast áll, hogy elvonja a védők figyelmét.

Sorolhatnám még a kreatív megoldásokat, de csak hasonló blődségek jutnának eszembe, így aztán meghagyom a játékosoknak, az alkotás szabadságát.

Miután a kreativitás a támadó – védő viszonyrendszerében jön létre, így az előző meghatározásból az egyéni alkotóképesség az, ami számunkra fontos, hiszen a labdarúgásban újat létrehozni nem igazán lehet, mert minden technikai eszköz ismert.

Vagyis a futballban a képességek, készségek tárháza ad lehetőséget az alkotásra.

A másik aktuális kérdés:

  • Lehet-e kreatív játékost képezni?

Vannak, akik szerint, igen. Ezek az edzők kreativitás zászlójára a következő fogalmakat hímezték:

  • váratlan megoldás,
  • döntésképesség,
  • reagálás képesség,
  • megtévesztő mozdulat,
  • kiszámíthatatlanság,
  • egyedi játékhelyzet megoldás.

Az ilyen zászló alatt dolgozó edzők mindenféle kütyüt, felvillanó lámpát, színeket felvonultatnak annak érdekében, hogy minél kreatívabb játékosokat hozzanak létre. A bökkenő csak az, hogy a külső ingerre adott válasz a legtöbb esetben nem a játékos fejében születik meg, hanem a kütyü, vagy az edző döntése által jön létre.

Mi a kreatív abban, hogy az edző dönt, vagy bizonyos jelekre reagálnak a játékosok?

Különbségét kell tenni kreatív játékos és kreatív játék között.

Az elsőhöz nem kell társ, a másodikhoz nagyon is kell társ.

Az elsőhöz is és a másodikhoz is nagyon is hozzá kell tenni az edzőnek minden tudását, ha van ilyen.

Minden játékos más-más eszköztárral rendelkezik, a kérdés csak az, hogy ez az eszköztár alkalmas -e kreatív megoldásokra. Véleményem szerint a kreatív megoldásokhoz egyfajta gondolkodásmód is társul, ami születésüknél fogva determinált, de maga az eszköztár oktatható. A kreatív játék tanítható, alkalmazása viszont az ellenfél játékának függvénye is egyben.

A kreatív játék jellemzői:

  • magas szintű együttműködés (2-3-4),
  • kombinatív készség,
  • magas technikai szint,
  • játékhelyzet felismerés és megoldás,
  • automatizmusok magas szintje,
  • jó 1:1 – ezés..

Amint látható ezek a jellemző összetevők nem jönnek csak úgy maguktól össze. Nagyon sok munka és türelem kell hozzá, hogy a pályán is láthatóvá váljon. Az-az edző, aki a kreatív játékot kéri számon és nem tesz érte semmit, a szememben hiteltelen.

A kreatív játék feltételei:

  • játékszervezési elvek ismerete,
  • magas technikai tudás,
  • anticipáció,
  • sok gyakorlás, ismétlés,
  • didaktikai elvek betartása az oktatás során,
  • valós játékhelyzet oktatás,
    • előzmény,
    • domináns elem,
    • következmény,
  • tudatos alakzatok felvétele a sikeres játékhelyez megoldás érdekében,
  • tervezett váratlan játékhelyzet megoldások.

Amint látható a kreatív játék feltételeinek nagy része edzőhöz kötött, az edző elképzelését tükrözi vissza, viszont a kreatív játékos a saját gondolkodását viszi a játékba, hoz létre váratlan megoldásokat. Ilyen volt például René Higuíta aki a skorpióugrással örökre beírta magát a futballtörténelembe, vagy a „Menyus cselre” még emlékeznek azok, akik a Loki mérkőzéseire kijártak a nyolcvanas években, „Menyus csel” nélkül nem volt Loki meccs. Egyedi és kreatív volt.

Nyilván lehetne még számos példát felhozni, de annyira újat még a világsztárok sem tudnak alkotni. A magyar pályákon meg merem kockáztatni, hogy nincs kreatív játékos, kreatív futball meg pláne.

Aki nem hiszi járjon utána!

Utóirat:

Sok edző azt mondja, hogy kreatív játékosnak születni kell. Ennek nyilván az a célja, hogy lerázza magáról azt a feladatot, hogy ezzel a képzési területtel foglalkozzon. Hiszen kényelmesebb nem csinálni semmit, mint dolgozni egy sok gyakorlással járó, macerás ügyön.

Miután a kreativitás a támadó – védő viszonyrendszerében jön létre, így nyilvánvaló, ha sokkal nagyobb a tudása a támadónak, mint a védőnek, akkor a támadójátékos, oda – vissza cselezi ki a védőt, uralja a játékot, következésképpen a kreativitás mindenkiben benne van. Ennek feltétele a támadó és védő közötti nagy tudáskülönbség. Elég, ha példának felhozzuk, amikor a kezdő óvodások közé beáll az edzője focizni. A nagy tudáskülönbség okán az oktató kreatívan cselezi ki, csapja be őket, tartja meg a labdát és lő trükkös gólt. Miközben lehet, hogy ez az edző még a BLSZ I-be sem fér be, mert a tudása oda már kevés lenne.

 

You May Also Like

Cikkajánló. Olvass bele!
Kreatív játékosképzés. Konferencia
Close