Így (s)írtok Ti!, avagy amikor segítene a józan paraszti ész a téveszmék felesleges terjesztésében


Nézd meg az alábbi Hofi Géza videót.

A magyar UEFA edzőképzésünk, kb. hasonló LOGIKA mentén oktatja a labdarúgást, mint amit a Hofi történetben hallhattunk.

15 éves működése alatt, most jutottak el odáig, hogy külön előadásban tárgyalják az egyes labdarúgó kultúrákat.

  • LOGIKUS, ha van egy labdarúgó kultúra, akkor az mást játszik a mérkőzésen.
  • LOGIKUS, ha más a labdarúgó kultúra, és mást játszik, akkor ugyanannak a játékhelyzetnek a megoldása, más kultúrában más lesz.
  • LOGIKUS, hogy ha egy adott játékhelyzet megoldása más az egyes kultúrákban, akkor ott a játékos más szempontok alapján dönt.
  • LOGIKUS, ha mások a döntések szempontjai az egyes kultúrákban, akkor az edzőképzésen oktatni kéne, hogy melyik kultúrában, milyen szempontok alapján kéne dönteni?

A fenti LOGIKUS eszmefuttatás után jelent meg újabb szakcikk az MLSZ hivatalos edzőképző weblapján.

Idézek a cikkből:

A technikai elemekkel való ismerkedés során kezdettől fogva arra kell törekednünk, hogy a labdás megoldásokat (fogalmazzunk úgy, hogy problémahelyzeteket) nem pusztán „steril módon” érzékeljék, hanem a játékhelyzetnek megfelelően képesek legyenek alkalmazni.

Kiemelten fontos, hogy a képzési folyamat kezdetén is adjunk módot a gyermekeknek, hogy legalább két (esetleg több) lehetőség közül válasszanak a játékhelyzetek megoldásában.  

Adjuk meg számukra a döntés szabadságát!

Játékhelyzetekben oktassunk!

Döntésképes játékosokat neveljünk!

LOGIKUS, hogy a fenti sorokból egyenesen következik, hogy a játékosnak két dolgot nem tanítanak meg az edzők:

  1. Milyen iskolát jelenítsen meg játéka során?
  2. Abban az iskolában, mik a döntés szempontjai? Hiszen a játékos az oktatás eredményeként úgy dönt, ahogy akar. 

Az ilyen edzői gondolkodásnak látjuk a végtermékét, miszerint összműködési zavar van a válogatottunknál, ahol a különböző kultúrákból érkezett játékosok, az adott ország gondolkodásmódját átvéve próbálnak dönteni egy adott helyzetben. Többnyire rosszul.

És az ilyen TÉVES EDZŐI GONDOLKODÁSMÓD következménye volt Hakola (FTC) nyilatkozata, amelyben ecsetelte a magyar és a finn/holland edzők gondolkodásmódja közötti különbséget.:

– A legnagyobb különbség taktikai oldalon mutatkozik meg a két bajnokság között. Magyarországon nem igazán fektetnek nagy hangsúlyt a taktikára, a játékosok nagyjából azt csinálnak, amit akarnak a pályán. Nálunk például nem igazán van szó szerint vett taktikai értekezlet, viszont van lehetőségünk a pályán szabad döntést hozni – mondta a játékos, aki az Ilta Sanomat című lap szerint élvezi ezt a fajta kötetlenséget, ugyanakkor szerinte néha azért nem ártana picit több fegyelmezettség.

– Persze, jó, hogy nagyjából szabad kezet kapunk, de azért jól jönne kicsit a nagyobb fegyelem is.

Mert azt mondanunk sem kell, hogy külföldön OKTATÁSI TANANYAG A DÖNTÉS, NEM ÚGY MINT NÁLUNK!!!!

Sőt!

Még a sokat csodált Brazíliában is oktatják a DÖNTÉST, – ahol a magyar edző tévesen azt hiszi, improvizatív foci van –. (Lsd. korábbi cikkünket)

Nálunk meg terjed az a téves nézet, miszerint:

– Hagyd, hogy a játékos tapasztalatai útján tanulja meg a döntést. (Both tanítás!!!)

És mi van akkor, ha a tapasztalataiból a játékos, hölye következtetésre jut? (Lsd. válogatott)

Hiszen nem csak az Edzőképző Központunk kiváltsága LOGIKÁTLAN DÖNTÉST hozni, hanem a LOGIKÁTLAN DÖNTÉS szabadsága a játékosnak is megadatott, legalábbis azoktatás szerint!

 

You May Also Like

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Enter the text from the image below
 

Cikkajánló. Olvass bele!
Hogyan kerüljük meg az eredeti edzéscélt, avagy ilyen egy UEFA PRO házi feladat 2.
Close