Puskás Akadémia Szakmai Napok 4., avagy Mi a labdarúgó tradíciónk szellemi öröksége?


A szakmai napokon az Akadémia vezetői végig Puskás szellemi örökségére hivatkoztak. Úgy állították be a partneregyesületeknek kiosztott U5 – U13 -as szakmai programjukat, mintha Puskás ezt a képzési rendet hagyományozta volna ránk.

A partneregyesületeknek átadott szakmai programból világosan kivehető, az azt létrehozó gondolkodási rend. A következőkben ismertetem a szakmai program ALAPVETŐ SZAKMAI  ELTÉRÉSEIT a magyar hagyományoktól:

  • az akadémia “A DÖNTŐ HELYEN, A DÖNTŐ PILLANATBAN, A DÖNTŐ FÖLÉNY ELÉRÉSE” elv helyett “AZ ERŐK EGYENLŐ ELOSZTÁSA A JÁTÉKTÉREN” elvet követi játékszervezése során
    • az akadémia az alakzatépítő bontó játék helyett, alakzattartó játékot oktatja
      • az akadémia a  játékosok képzése során a a posztokhoz való pozícionálást oktatja, a labdához való pozicionálás helyett
  • az akadémia az oktatás során technikai elemeket, esetleg általános labdarúgó technikát oktat STÍLUSTECHNIKA helyett (megj: miután minden sportágat a technikán keresztül oktat az edző, ezért nagyon lényeges megérteni mi a különbség a technikai elem, a technika, a stílustechnika, a funkcionális technika, a poszttechnika között. Azért lényeges megérteni a különbséget, mert ha más technikával oktatok egy játékost, ott más lesz a képzés végeredménye is.)
  • az akadémia az oktatás során az idő lineáris felfogását vallja, az idő cirkuláris felfogása helyett

A fenti szakmai kiinduló pontokból, olyan további szakmai következtetések származnak még, ami a képzést olyan irányba viszi el, aminek semmi köze nincs a magyar labdarúgó hagyományokhoz. Ilyen téves következtetések:

  • a végtelen játékhelyzet hipotézis alkalmazása a képzés során
  • a döntési algoritmusok nem megadása a játékosnak a képzés során
  • a tökéletes támogató játék nem megtanítása a képzés során
  • a nem alakzatokban való gondolkodás megtanítása a képzés során stb.

És legfőképp ez a típusú képzés nem fog egyesületi kultúrát teremteni, ami a legfontosabb elérendő szakmai cél lenne.

Hiszen pár év múlva újabb szakmai vezető jön, aki megint Puskás szellemi örökségére hivatkozva új képzési modellt hoz létre, és a szakmai koncepció megint elölről kezdődik, ahelyett, hogy folytatódna.

Egyébként a képzés szakmai felépítése még elfogadható is lenne, hiszen szakszerű, holland – német – francia minta. A probléma csak az, hogy Puskás fedőnév alatt fut, és a magyar hagyományokra hivatkozik. Arra a magyar hagyományokra, amit az Akadémiának kéne ápolni, terjeszteni és nem meghamisítani. Ennyivel gondolom tartozunk Puskásnak és generációjának.







You May Also Like

One thought on “Puskás Akadémia Szakmai Napok 4., avagy Mi a labdarúgó tradíciónk szellemi öröksége?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Enter the text from the image below
 

Cikkajánló. Olvass bele!
ÍGY (S)ÍRTOK TI!, avagy HOGYAN NE TANÍTSUNK TERÜLETVÉDEKEZÉST 2.?
Close