TANÁCSOK UEFA A ÉS UEFA B LICENCES HALLGATÓKNAK


Tekintettel arra, hogy Varga István és Baranya István újra szerepet kapott az edzőképzésben, így célszerűnek láttuk ismételten feltenni egy régebbi cikkünket weblapunkra.

A cikk segít a most végző UEFA B hallgatóknak a sikeres vizsga letételében. Olyan mankót és a vizsgáztatók által számon kért követelményrendszert gyűjtöttünk egy csokor alá, ami elengedhetetlen a sikeres vizsga letételéhez.

OKTATÓ JELLEGŰ EDZÉSBLOKK

Mikor minősül az edzésgyakorlat „oktató” típusúnak?

1)     Nincs benne terhelés

2)     Az edző hibát javít

Hallgató feladatai:

1) Tervezd meg az edzésgyakorlatokat!

2) Szervezd meg a lebonyolítást!

3) Vezesd le az edzésgyakorlatot!

Mit kell tenni, amikor a hallgatót kijelölik bemutató edzésgyakorlat végrehajtására?

Szervezési teendők gyakorlat indítása előtt:

– Jelöld ki a pályát!

– Alkalmazott koordinációnál a gyakorlatot arra a területre tedd, ahova vonatkozik!

– Készíts oda tartaléklabdákat!

– Készíts oda jelzőtrikókat!

– Úgy helyezkedj el, hogy a gyakorlatban résztvevő minden játékost lássad, és a tartaléklabda melletted legyen!

Indul a bemutató edzésgyakorlat:

– Jelöld ki azokat a játékosokat, akik kellenek a gyakorlat végrehajtásához!

– Ne kérj, hanem utasíts! Konkrét neveket mondj!

Rossz megoldás:

– „Kérnék négy embert!”

Jó megoldás:

– „Kis, Kovács, Balog, Nagy gyertek ide!”

– Mondd el mi a gyakorlat célja! Vagy, ha a gyakorlat felállási forma függő, akkor mondd el milyen felállási formában, mi a gyakorlat célja!

Példa 1:

„A gyakorlat célja: 3-4-3-as játékrendszerben ékjátékos megjátszása”, vagy

– „A gyakorlat célja: 4:2 elleni pozíciós játékkal a szélességi és mélységi játék tanulása”

– A játékosokat állítsd fel a kijelölt területre, mondjad, hogy a játékosok  mit csináljanak, és azonnal indítsd el a gyakorlatot! Ne sokat beszélj! Utasíts!

Kinek és milyen utasításokat adjál?

– Adj feladatot a labdabirtokló csapatnak!

– Adj feladatot a nem labdabirtokló, labdát szerző csapatnak! Mi tegyen, hogy labdát szerezzen, és mit tegyen, ha labdát szerzett?

Fontos!

Precíz és pontos utasítást adj azoknak a játékosoknak, akivel el akarod érni az edzés célját! A többi játékosnak nem fontos minden részletre kiterjedő utasítást adni!

Példa:

Ha cél a labdaszerzés egy 8:4 elleni pozíciós játékon belül, akkor elsősorban a védőknek adj olyan utasításokat, amivel az edzéscélt el tudják érni. Az alábbi utasításokat add:

„Labda közeli védő vegye fel a labdás játékost!

A mögötte biztosító két játékos támadja meg az átadás irányát!

A rombusz alsó csúcsán lévő játékos a mélységi passzra helyezkedjen.”

Beskálázás, iskolázás, modellezés:

Ha a játék nem megy, vagy elakad, vagy új, megtanulandó, elsajátítandó elemeket is tartalmaz, akkor a gyakorlat indítása előtt skálázd be, iskolázd be az alapmozgásokat! Beskálázáskor azt modellezed, hogy melyik helyzetből, miből, mi lehet.

Gyerekeknél megállíthatod a gyakorlatot („B” licenc), ha valami hiba van. Felnőtteknél ne állítsd meg a gyakorlatot („A” licenc), hiba esetén. Felnőtteknél a gyakorlat közben utasíts, de úgy, hogy a játékos értse, mit vársz el tőle!

Példa beskálázásra:

„Legyen a labda Kisnél.” (Az edző odaadja a labdát Kisnek)

„Mit csinálnak, hogyan helyezkednek a labdaszerzők?” (Az edző beállítja a védők megfelelő helyezkedését)

„Labdabirtoklót felvenni!. Átadási irányt megtámadni! Mélységi átadást elfogni!”

„Erre a védő helyezkedésre, mit tesz, hova adhatja a labdát a támadó? Hogyan helyezkedik a támadót segítő társ?” (Az edző beállítja a labdabirtoklást segítő játékosok helyezkedését, és bemutatja a megoldást a védők helyezkedésének a kijátszására.)

„A labdabirtokló továbbteszi a labdát.” „Ha oda adja, mit csinál a védő?” „Erre mit reagál a támadó?”

(A módszertani kérdéskör indul elölről)

Összegezve:

Iskolázd le!

Mit csináljon a labdabirtokló, ha nála van a labda, és mit tegyen a védő, ha hozzá került a labda? Te adjál feladatot! Úgy szabd meg a szabályt, hogy az eredeti célt érd el! Adjál utasítást, mondj szabályt a játékosnak, hogy kikényszerítsd az általad elvárt viselkedést!

Variáció:

A védőnek adj tanácsot, és erről a támadó ne tudjon! Cél: a támadó váratlan döntési helyzetbe kerüljön.

Beavatkozási lehetőségek:

– Ha nem folyamatos a játék, növeld a játékterületet!

– Ha nem tud a védő labdát szerezni, csökkentsd az érintésszámot, vagy csökkentsd a területet, vagy adj új szabályt!

Mintapélda: 5:3 elleni pozíciós játék

Oktatók kérdései: „Mi határozza meg ebben a helyzetben a felállási formát?”

Hallgató: „A labda helyzete.”

O: „Akkor milyen felállás az alábbi?”

H: „1-2-2”

O: „Mi a gyakorlat célja?”

H: „Labdabirtokló csapatnak labdatartás. Nem labdabirtokló csapatnak: labdaszerzés.”

KONDICIONÁLÓ JELLEGŰ EDZÉSBLOKK

Kondicionáló edzésnél két dologgal játszol:

  • Tér,
  • Idő.

Csak akkor végezhetsz kondicionáló munkát, ha a játékos érti a feladatot. Terhelési oldalon csak a tudott dolgot lehet alkalmazni.

  • Kondi gyakorlatnál a játékos ne álljon!
  • Ha hiba van, a kondi gyakorlatnál, ne állítsd le a játékot! Közben utasíts!
  • A terhelést a szervezés határozza meg!
  • A pulzust igazán a szervezésből lehet lemérni!
  • Szabályok által állítom be a pulzust!
  • Folyamatosan kell növelni a pulzust!
  • Bemelegítés után ne tegyél párharcot!

Ha faljátékot alkalmazol kondícionális jelleggel, akkor csak mélységben helyezheted el a faljátékost, mert az oldalsó faljátékos lassítja a játékot!

 

One thought on “TANÁCSOK UEFA A ÉS UEFA B LICENCES HALLGATÓKNAK

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Enter the text from the image below
 

Cikkajánló. Olvass bele!
Puskás Akadémia Szakmai Napok 5., avagy A partneregyesületek
Close