Írta: ybra
Vegyük példának az 1-4-3-3 játékrendszert! Lásd az 1. ábrát!
Előtte azonban fontos tisztázni a játékrendszerhez kapcsolódó alapfogalmakat.
- Játékrendszer – játékosok elhelyezkedésének kapcsolati rendszere
- Alakzat – a futball legkisebb értelmes egysége (háromszög, rombusz, négyszög stb.)
- Felállási forma – a csapat külső alakzata
- Játékszerkezet – a csapat belső alakzati hálója, szerkezete
- Keretjátékosok – akik a szélességet és mélységet adják
- 2-3-5-4-7-9-11
- Térjátékosok – akik a keretrendszeren belül futballoznak.
- 6-8-10
Miben jelentenek hasonlóságot vagy mutatnak azonosságot ezek az edzéselméleti fogalmak?
- Mindegyik valamilyen formában kapcsolódik a területhez.
A játékosok oly módon népesítik be a pálya bizonyos területeit, hogy közben rendszert alkotnak a csapatban elfoglalt helyeik szerint.
Egymáshoz viszonyított helyük a terület függvényében jelentős mértékben befolyásolja az összműködés formáját, tartalmát, minőségét. Az sem mellékes, hogy mélységben hány szintet alkotnak, valamint szélességben hány sávban helyezkednek el a játékosok.
A pálya felosztása szélességben és mélységben segíti a csapatjátékszervezést, ezen belül a tudatos, ésszerű mozgások elsajátítását, ami magasszintű összműködésben valósulhat meg. A játék szervezése a labdás játékos, társak, ellenfél és a terület vonatkozásában alkot egységes rendszert.
Nem újkeletű, hogy Pep Guardiola felosztja a pályát területekre, hogy ehhez igazítsa a játékszervezését (pozíciós játék), támpontot adjon a játékosainak a mozgások összehangolt elvégzéséhez.
Az egyes pozíciókhoz tartozó szomszédos területek
A játékosok elhelyezkedhetnek a területek középpontjában és a területek határán.
Keretjátékosok:
- 5 szomszédos területtel alkot kapcsolatot
Térjátékosok:
- 8 szomszédos területtel alkot kapcsolatot
Két képet látunk, az egyik 2002-ben készült, a másik 2019-ben Guardiola edzésmódszerét tartalmazó könyvben található. Az előzőt az egyik 2002-es edzésnaplómból vettem, nyilván végeztettem is az aktuális csapatommal. Amint látható, nincs új a nap alatt, csak az újszülöttnek új minden új dolog. Ha ezt a gyakorlatot behelyezem területbe, máris értelmet nyer a passzok és a mozgások mikéntje.
A pálya középső tengelyében elhelyezkedő 3-6-10-9 játékosok pozíciók szerinti összműködését gyakoroltathatjuk benne. Másképpen támadásépítés a középső sávban.
Játékszervezés
Összműködés
- 3-6-10-9 játékosok között
Mozgásfeladat
- szélességi helycsere + mélységi játék
- dupla passz – elmozgás keresztbe – mélységi passz az elmozgó játékos területébe helyezkedő 3. játékosnak
- lekészítés-mélységi passz a 9-es játékosnak
Támadásépítés a középső sávban
Pozíciók
- 3-5 és 6-8-9
Játékszervezés
Összműködés
- támadásépítés a középső sávban
Mozgásfeladat
- 3-5 játékosok labdát járatnak
- 6-8 játékosok mélységi váltással labdafelvétel
- kényszerítő átadás
- 8-9 mélységi kiugratás (mélységi passz)
A pálya területi felosztásának egyik funkciója abban nyilvánul meg, hogy a terület elhagyása, annak feltöltése vagy éppen a terület megtartása hogyan segíti a játékszervezést a játékosok egymáshoz viszonyított ésszerű, célszerű mozgását. Játékszervezési szempontból nagyon fontos elv, hogy a területről elmozgó játékos helyét ki és hogyan biztosítsa.
„Támadva védekezni elv” meghatározza a játékosok egymás funkcionális kiegészítését, valamint azt, hogy a rendszer ne „lyukadjon” ki. A totális futballnak is ez volt a lényege, ami a holland válogatott által vált ismertté a világon. A totális futball elvi és gyakorlati megközelítése több holland edzőn keresztül egyre jobban teret nyert a Barcelona futballjában, hogy végezetül Guardiola vigye tökéjre a csapatánál ezt a játékot. A pálya területi felosztásának másik nagyon fontos aspektusa az, hogy az alakaztok felvételéhez nagy segítséget nyújt, például háromszög, négyszög, rombusz alakzatok területhez való kötése az elképzelt formák támpontot, kiindulópontot jelentenek a mozgások végrehajtásához. Az sem mellékes, hogy az összehangolt együttműködésen belül az átvételek iránya, a labdást segítő mozgások iránya jól modellezhetők benne. Passz után a terület segít a következő pozícióba történő helyezkedésben.
Mérkőzésen a pálya csak képzeletben osztható fel területekre, azonban edzésen megtehető, és meg is kell tenni azért, hogy a mozgások begyakorlásához kellő segítséget adjon.
Összműködés területhasználat szerint
- 2 játékos összműködése tengelyben
- 6 – 8
- 10 – 9
- 2+2 játékos összműködése (középső sávban)
- derékszögjáték (háromszögezés)
- mélységi váltás
- kényszerítő átadás
Három játékos összműködése a középső sávban
- 6-6-10 pozíciók
- 6-8-10 pozíciók
Mozgásfeladatok
- derékszögjáték
Mindez hogyan építhető be az oktatási folyamatba?
Első lépésként kiemeljük azt a csapatrészt, amelyet szeretnénk fejleszteni csapatjáték-szervezés szempontjából.
Edzéscélok:
- összműködés csapatrészen belül
- összműködés csapatrészek között
Edzésgyakorlat célja:
- a három belső középpálás mozgásának összehangolása
Kiinduló helyzet:
- 6-8-10 játékosok egy-egy területet foglalnak el
- a negyedik terület szabadon marad
Összműködés: hármas forgás
Feladat:
- passz után a labdás játékos indítja a mozgást (6)
- átadás után átlósan szabad területbe fut
- a harmadik játékos azonnal visszamozog a szabadon hagyott területbe (10)
- labdás játékos keresztpassz után előre mozog a 10-es helyére
Ezt a folyamatot többszöri ismétlés után az edző jelzésére kapura lövéssel fejeznek be.
Együttműködés csapatrészek között
Csapatrészek összekötése is megvalósítható ezzel a módszerrel.
Játékfeladatok
- Befejezés előkészítése
- Támadás befejezés kapura
Összműködés
- hármas forgás
Mozgásfeladat 1
- belő áttörés
- oldalváltás
Mozgásfeladat 2
- belső áttörés
- mélységi kiugratás
- befejezés kapura
Edzésjáték 6-4 ellen
A mai modern futball a területről szól, a terület használata kulcsfontosságú akár a védekezést, akár a támadást akár az átmeneteket nézzük. Fontos elv ennek tudatosítása a játékosok képzése során, a csapatjáték kialakítása alkalmával.