- Ki a jó edző és ki a rossz?
- Mitől jó a jó és mit nem tud a rossz?
- Az edzői szakma tanulható, vagy születni kell rá?
- Ha tanulható, akkor mik azok az edzői szerepek, amik tanulással elsajátíthatók?
- Az edzői szerepeken kívül, mik azok a további tényezők, ami különbséget tesz edző és edző között?
A fenti kérdésre keressük a válaszokat cikkünkben.
Előzetesen leszögezhetjük, hogy a nagy labdarúgó edzők, mind egyéniségek, amire születni kell. Régen Magyarországon minden edzőgenerációban volt egy-két született egyéniség, aki felismerte a magyar futballkultúra lényegét, azt fejben összegezte és továbbépítette. Ilyen volt dr. Kalocsai Géza, Baróti Lajos, Kovács Ferenc, Verebes József, akik A tradicionális magyar labdarúgás alapelvei című könyvem főszereplői. De ezek az egyéniségek csak az által tudtak kiteljesedni, ha a labdarúgás tanulható részét elsajátították. Vagyis, azért mert valaki zseninek született, nincs felmentve a szüntelen tanulás, a tudás összegzése alól. A labdarúgás tanulható részét képviselő edzők adják az átlag edzőt a futballszakmában (Illovszky, Mezey stb) és a zsenik, mindig az átlagtól ütnek el. Ezért kell az átlagot magas szintre emelni, hogy a zseni a magas átlagtól üssön el és ezáltal a zsenik közt is kiemelt státuszt foglaljon el.
Nézzük azokat a minimál szerepeket, amit egy edzőnek el kell sajátítani ahhoz, hogy ÁTLAGOS szintjét elérje!
A teljes tartalmat csak online előfizetőink láthatják. Lépj be, vagy fizess elő a cikk megtekintéséhez.