Popovics Sándor írása a konferenciáról:
EXPERT
MARK WILLIAMS:
Természetesen nem csak az órák száma a fontos, ami az edzést illeti, hanem az is, hogy mit csinálsz ez alatt az idő alatt. Egy játékos tanulni és fejlődni akar. Ha egy fiatal tehetség fejlődni akar, és a képességeit akarja fejleszteni, akkor három fontos követelménynek kell megfelelni.
- ÖNTUDATOSAN tanulni.
- ÖNSZORGALOMBÓL tanulni.
- EXPERT / Szakemberré válni /
1. Öntudatosan tanulni.
Példaként gondoljunk vissza arra a pillanatra, amikor valaki az első alkalommal ül egy autóban a kormány mögé, mert meg akarja szerezni a jogosítványát. Ilyenkor minden mozdulatra koncentrálni kell. Pár óra gyakorlat után, jön a következő állomás.
2. Önszorgalomból tanulni.
Aki csak a jogosítványát akarja megszerezni annak ez már majdnem a végállomás, hisz nem akar autóversenyző lenni a FORMULA 1 – en. De egy labdarúgó palánta híres játékos akar lenni egy nagy csapatban és ehhez el kell érni a harmadik állomást / EXPERT /, ami a legnehezebb, de ahhoz hogy a maximumot kihozd magadból, ez nélkülözhetetlen.
Mi segít egy fiatal tehetséget abban, hogy célkitűzései valóra váljanak?
Általában egy ambícióval és tehetséggel megáldott fiatal nem felületes és jobban belemélyed a szakmájába. Sokszor elgondolkodik azon, hogy milyen volt az edzés anyaga, milyen volt a megterhelés, mi volt a gyakorlatok lényege, mit csinált jól, mit kell, hogy a jövőben meg jobban csináljon stb.
A kutatások során az is kiderült, hogy nemzetközileg elismert játékosok, amikor kérték az edzőtől, hogy had edzhessenek egyénileg egymással, ami a passzolást és a labda átvételt illeti. Ekkor a játékosok azt csinálhattak amit akartak az edző jóváhagyásával.
Mik voltak a tanulságok?
- A sztárok a gyengébb lábukat sokkal többet használtak, mint a jó lábukat, mert az edzést kihasználták a hiányosságaiknak a kiküszöbölésére.
- A közepes képességű játékosok inkább olyan gyakorlatokat végeztek, ahol erényeik tűntek ki, mert ezt könnyebb gyakorolni és jobban tetszett nekik.
Azok a játékosok, akik képesek arra, hogy a hiányosságaikon dolgozzanak, – ami természetesen kevesebb szórakozást és elégtételt jelent számukra -, általában a csapat erősségei. Ezek a játékosok türelmesebbek abban az esetben is, ha a kezdetben valamilyen gyakorlat nem úgy sikerül az edzésen, ahogy kellene.
Az ambícióval teli játékosok az egyesületükön kívül, sokszor önszorgalomból is foglalkoznak magukkal és a szakmával. Kapnak házi feladatot és az eredményeiket az internet segítségével közlik velük.
Angliában, a Premier Ligában, több profi klubnál az ifi szakosztályoknál a csapatok játékosai kapnak pár labdát és az edzőik a következő szavakkal búcsúznak tőlük: Menjetek focizni, válasszatok 2 csapatot, csináljatok azt, amit akartok, úgy, mint régen a grundokon. Ha elfáradtatok gyertek be az öltözőbe és fürödjetek meg.
MIK A SZÜKSÉGES TÉNYEZŐK EGY KLASSZIS JÁTÉKOSNÁL?
A legmagasabb színvonalon nagyon fontos egy játékosnál, hogy tudja a mérkőzésen a történteket olvasni, és erre gyorsan reagálni és jó döntéseket hozni a szűk terület és időhiány ellenére.
Klasszis játékosoknál ez nem probléma!
Ez a különböző vizsgálatokon is kiderült, és ezért tudják sokszor lelesni a labdát és egy akciót előre megjósolni.
Erre a legjobb példa a kapus hárítása a 11 – es esetében.
Mivel a labda gyorsabban ér a kapuba, mint ahogy a kapus reagálni tudna, ezért a kapusnak már akkor dönteni kell, amikor a rúgó játékos még mozgásban van. A klasszis kapusok sokszor jól sejtik, hogy melyik sarokba jön a labda.
A legjobb játékosok könnyebben felismernek egy mérkőzés alatti szituációt.
Ezzel kapcsolatban van egy TESZT.
A játékoskeretnek mutatunk 60 felvételt mérkőzés alatti szituációkról. Rövid szünet után, mutatunk újra 60 felvételt a játékosoknak, de ebből 30 olyan felvétel, ami mar az első alkalommal is szerepelt. A legjobb, legintelligensebb játékosok ezt gyorsan észreveszik! Ezekre a játékosokra jellemző, hogy a mérkőzéseken jól és gyorsan felismernek egy-egy szituációt és jó döntéseket hoznak.
TANULÁS
Az természetes, ahogyan az edző a játékosokkal foglalkozik, az befolyásolja a játékosok egyéniséget is. Egy edző esetében nagyon fontos, hogy jól érezze azt, hogy különbség van a teljesítés és a tanulás között.
Konkrét példa:
- ha egy játékos az edzésen egy mozdulatot sikeresen hajtott végre, ez még nem jelenti azt, hogy a mozdulatot jól megtanulta.
Ha a tanulásról van szó, akkor 2 tényező a fontos.
- A játékosnak nem egyszer kell a mozdulatot megcsinálni az edzés közben, hanem állandóan, ha módja és lehetősége van rá.
- A következő lépés, amit az edzésen meg tudott csinálni, csinálja meg a mérkőzésen is.
Az is nagyon fontos, hogy az ezzel kapcsolatos tudományos kutatások is bebizonyítottak, hogy a legjobb játékosok fiatal korukban relatív sok időt áldoztak a labdarúgás tudományának az elsajátítására EDZŐ nélkül. Azok a fiatalok, akik többet edzettek edzői felügyelet alatt, de nem a saját környezetükben, ahol saját döntésüket hozhattak volna nem lettek a legjobb játékosok.
TEHETSÉGKUTATÁS
Tehetséges játékosokat felfedezni egy nagyon nehéz feladat, mert a labdarúgás egy komplex sportág. Egy játékos képességeiről nagyon könnyű bizonyítványt kiállítani, de minden tehetségnek vannak erényei és hiányosságai.
A kérdés az, hogy az erényeivel tudja-e a jövőben kompenzálni a hiányosságait annyira, hogy mi a játékosra azt mondhassuk, hogy tehetség?
Ehhez jön még az a tény is, hogy nem minden játékos egy időben fejlődik. Egy tehetség, aki fiatal korában nem tűnik tehetségnek, az a későbbi évek során rohamosan fejlődhet.
Sajnos ezt lehetetlen megjósolni fiatal korban.
A kérdés az, hogy kire lehet rámondani, hogy ez a gyerek egy TEHETSÉG?
Minden profi egyesület keresi azokat a tehetségeket, akiknek van önkritikájuk, akik tisztába vannak saját erényeikkel és hiányosságaikkal és hajlandók áldozatokat hozni annak érdekében, hogy fejlődjenek és hiányosságaikat kiküszöböljék.
Úgy néz ki, hogy jelenleg ennek a megoldása nem más, mint a GRUNDFOCI és a FUTSAL.
Miért?
Azért mert azok a gyerekek fociznak a grundokon és mennek le a terembe, akik maguktól akarnak játszani, mert szeretik ezt a két sportágat.
Ha egy gyerek szeret valamit, akkor motivált és, aki motivált az szorgalmas és tanulékony is.
A helyes technika elsajátítása kis területen, az ellenfél jelenléte és zavarása ellenére, a labda megtartása és főleg a helyes mentalitás megszerzése, az állhatatosság és a kitartás elsajátítására ideális segédeszköz a GRUNDFOCI és a FUTSAL.
Itt még a dzsungel törvényei érvényesek:
- a legjobbak és a legerősebbek kerülnek ki győztesként, amiért nagyon meg kell küzdeni.
Van meg egy előnye a GRUNDFOCINAK és a FUTSAL – nak.
Sajnos itt Hollandiában is a mai fiatalság MOZGÁSI VÉRSZEGÉNYSÉGBEN szenved. Ezért ez a két sportág ideális forma lehet ennek a problémának a megoldására.