Nemzetközi Futball Szimpózium 2.

Popovics Sándor írása a konferenciáról:

EXPERT 

MARK WILLIAMS:

Természetesen nem csak az órák száma a fontos, ami az edzést illeti, hanem az is, hogy mit csinálsz ez alatt az idő alatt. Egy játékos tanulni és fejlődni akar. Ha egy fiatal tehetség fejlődni akar, és a képességeit akarja fejleszteni, akkor három fontos követelménynek kell megfelelni.

  1. ÖNTUDATOSAN tanulni.
  2. ÖNSZORGALOMBÓL tanulni.
  3. EXPERT / Szakemberré válni /

 

1. Öntudatosan tanulni.

Példaként gondoljunk vissza arra a pillanatra, amikor valaki az első alkalommal ül egy autóban a kormány mögé, mert meg akarja szerezni a jogosítványát. Ilyenkor minden mozdulatra koncentrálni kell. Pár óra gyakorlat után, jön a következő állomás.

2. Önszorgalomból tanulni.

Aki csak a jogosítványát akarja megszerezni annak ez már majdnem a végállomás, hisz nem akar autóversenyző lenni a FORMULA 1 – en. De egy labdarúgó palánta híres játékos akar lenni egy nagy csapatban és ehhez el kell érni a harmadik állomást / EXPERT /, ami a legnehezebb, de ahhoz hogy a maximumot kihozd magadból, ez nélkülözhetetlen.

Mi segít egy fiatal tehetséget abban, hogy célkitűzései valóra váljanak?

Általában egy ambícióval és tehetséggel megáldott fiatal nem felületes és jobban belemélyed a szakmájába. Sokszor elgondolkodik azon, hogy milyen volt az edzés anyaga, milyen volt a megterhelés, mi volt a gyakorlatok lényege, mit csinált jól, mit kell, hogy a jövőben meg jobban csináljon stb.

A kutatások során az is kiderült, hogy nemzetközileg elismert játékosok, amikor kérték az edzőtől, hogy had edzhessenek egyénileg egymással, ami a passzolást és a labda átvételt illeti. Ekkor a játékosok azt csinálhattak amit akartak az edző jóváhagyásával.

Mik voltak a tanulságok?

  • A sztárok a gyengébb lábukat sokkal többet használtak, mint a jó lábukat, mert az edzést kihasználták a hiányosságaiknak a kiküszöbölésére.
  • A közepes képességű játékosok inkább olyan gyakorlatokat végeztek, ahol erényeik tűntek ki, mert ezt könnyebb gyakorolni és jobban tetszett nekik.

Azok a játékosok, akik képesek arra, hogy a hiányosságaikon dolgozzanak, – ami természetesen kevesebb szórakozást és elégtételt jelent számukra -, általában a csapat erősségei. Ezek a játékosok türelmesebbek abban az esetben is, ha a kezdetben valamilyen gyakorlat nem úgy sikerül az edzésen, ahogy kellene.

Az ambícióval teli játékosok az egyesületükön kívül, sokszor önszorgalomból is foglalkoznak magukkal és a szakmával. Kapnak házi feladatot és az eredményeiket az internet segítségével közlik velük.

Angliában, a Premier Ligában, több profi klubnál az ifi szakosztályoknál a csapatok játékosai kapnak pár labdát és az edzőik a következő szavakkal búcsúznak tőlük: Menjetek focizni, válasszatok 2 csapatot, csináljatok azt, amit akartok, úgy, mint régen a grundokon. Ha elfáradtatok gyertek be az öltözőbe és fürödjetek meg.

MIK A SZÜKSÉGES TÉNYEZŐK EGY KLASSZIS JÁTÉKOSNÁL?

A legmagasabb színvonalon nagyon fontos egy játékosnál, hogy tudja a mérkőzésen a történteket olvasni, és erre gyorsan reagálni és jó döntéseket hozni a szűk terület és időhiány ellenére.

Klasszis játékosoknál ez nem probléma!

Ez a különböző vizsgálatokon is kiderült, és ezért tudják sokszor lelesni a labdát és egy akciót előre megjósolni.

Erre a legjobb példa a kapus hárítása a 11 – es esetében.

Mivel a labda gyorsabban ér a kapuba, mint ahogy a kapus reagálni tudna, ezért a kapusnak már akkor dönteni kell, amikor a rúgó játékos még mozgásban van. A klasszis kapusok sokszor jól sejtik, hogy melyik sarokba jön a labda.

A legjobb játékosok könnyebben felismernek egy mérkőzés alatti szituációt.

Ezzel kapcsolatban van egy TESZT.

A játékoskeretnek mutatunk 60 felvételt mérkőzés alatti szituációkról. Rövid szünet után, mutatunk újra 60 felvételt a játékosoknak, de ebből 30 olyan felvétel, ami mar az első alkalommal is szerepelt. A legjobb, legintelligensebb játékosok ezt gyorsan észreveszik! Ezekre a játékosokra jellemző, hogy a mérkőzéseken jól és gyorsan felismernek egy-egy szituációt és jó döntéseket hoznak.

TANULÁS

Az természetes, ahogyan az edző a játékosokkal foglalkozik, az befolyásolja a játékosok egyéniséget is. Egy edző esetében nagyon fontos, hogy jól érezze azt, hogy különbség van a teljesítés és a tanulás között.

Konkrét példa:

  • ha egy játékos az edzésen egy mozdulatot sikeresen hajtott végre, ez még nem jelenti azt, hogy a mozdulatot jól megtanulta.

Ha a tanulásról van szó, akkor 2 tényező a fontos.

  1. A játékosnak nem egyszer kell a mozdulatot megcsinálni az edzés közben, hanem állandóan, ha módja és lehetősége van rá.
  2. A következő lépés, amit az edzésen meg tudott csinálni, csinálja meg a mérkőzésen is.

Az is nagyon fontos, hogy az ezzel kapcsolatos tudományos kutatások is bebizonyítottak, hogy a legjobb játékosok fiatal korukban relatív sok időt áldoztak a labdarúgás tudományának az elsajátítására EDZŐ nélkül. Azok a fiatalok, akik többet edzettek edzői felügyelet alatt, de nem a saját környezetükben, ahol saját döntésüket hozhattak volna nem lettek a legjobb játékosok.

TEHETSÉGKUTATÁS 

Tehetséges játékosokat felfedezni egy nagyon nehéz feladat, mert a labdarúgás egy komplex sportág. Egy játékos képességeiről nagyon könnyű bizonyítványt kiállítani, de minden tehetségnek vannak erényei és hiányosságai.

A kérdés az, hogy az erényeivel tudja-e a jövőben kompenzálni a hiányosságait annyira, hogy mi a játékosra azt mondhassuk, hogy tehetség?

Ehhez jön még az a tény is, hogy nem minden játékos egy időben fejlődik. Egy tehetség, aki fiatal korában nem tűnik tehetségnek, az a későbbi évek során rohamosan fejlődhet.

Sajnos ezt lehetetlen megjósolni fiatal korban.

A kérdés az, hogy kire lehet rámondani, hogy ez a gyerek egy TEHETSÉG?

Minden profi egyesület keresi azokat a tehetségeket, akiknek van önkritikájuk, akik tisztába vannak saját erényeikkel és hiányosságaikkal és hajlandók áldozatokat hozni annak érdekében, hogy fejlődjenek és hiányosságaikat kiküszöböljék.

Úgy néz ki, hogy jelenleg ennek a megoldása nem más, mint a GRUNDFOCI és a FUTSAL.

Miért?

Azért mert azok a gyerekek fociznak a grundokon és mennek le a terembe, akik maguktól akarnak játszani, mert szeretik ezt a két sportágat.

Ha egy gyerek szeret valamit, akkor motivált és, aki motivált az szorgalmas és tanulékony is.

A helyes technika elsajátítása kis területen, az ellenfél jelenléte és zavarása ellenére, a labda megtartása és főleg a helyes mentalitás megszerzése, az állhatatosság és a kitartás elsajátítására ideális segédeszköz a GRUNDFOCI és a FUTSAL.

Itt még a dzsungel törvényei érvényesek:

  • a legjobbak és a legerősebbek kerülnek ki győztesként, amiért nagyon meg kell küzdeni.

Van meg egy előnye a GRUNDFOCINAK és a FUTSAL – nak.

Sajnos itt Hollandiában is a mai fiatalság MOZGÁSI VÉRSZEGÉNYSÉGBEN szenved. Ezért ez a két sportág ideális forma lehet ennek a problémának a megoldására.

You May Also Like

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Enter the text from the image below
 

Cikkajánló. Olvass bele!
Nemzetközi Futball Szimpózium 1.
Close