Tisztelt Elnök Úr!
Mint az EREDETI MAGYAR LABDARÚGÓ KULTÚRA kutatója és misszionáriusa, – szándékaim szerint – a magyar labdarúgás lelkiismerete és közszolgája, ezúttal NYÍLT LEVÉLBEN fordulok Önhöz!
Az MLSZ két évvel ezelőtt az Ön vezetésével indította útjára a magyar labdarúgást megújító programját. Elismerve az Ön és elnökségének hitelességét, szakmaiságát és jó szándékát, látható, hogy sok területen előrelépés történt. Megújult az iparág szervezete, fejlődik a infrastruktúra, robog a Bozsik program, örvendetesen nő a játékosok és a csapatok száma, csak egy valami áll egyhelyben.
Mégpedig iparágunk legfontosabb szegmense, a szürkeállomány kiképzése.
Gróf Széchenyi Istvántól tudjuk, hogy:
„Egy nemzet ereje a kiművelt emberfők sokaságában rejlik”.
Ön két évvel ezelőtt is már azon sejtésének adott hangot, hogy elégedetlen az edzők szakmai felkészültségével. Gondolom, hogy mára már sejtését tényként értékeli.
Akkor azt a szakmai előadást hallhattuk, hogy
Út Európa élvonalába.
Ma azt mondhatnánk, hogy
Koldusbo(h)tal Európa élvonalába!,
mert iparágunk egyetlen teoretikusa – Both József – ismételten, immáron sokadszor, elvi hibás előadással lepte meg az „Elite A tanfolyam” hallgatóit és az MLSZ szakmai weblapján keresztül a magyar edzői társadalmat. Both fanatizmusát, szenvedélyességét, elkötelezettségét elismerve a magyar foci iránt, – úgy gondolom -, hogy nem azzal a szakmaisággal és felelősséggel szól a football21.com-on keresztül az edzőtársadalomhoz, mint ahogy az elvárható lenne.
Both Szakmai Igazgatóként, ahelyett, hogy szellemi egységet hozna létre iparágunkba, ehelyett elméleti munkásságával gondolati egyenetlenséget, káoszt okoz.
Nézzük a tényeket!
Előadásának címe:
A játék felépítése, háromszögjáték leiskolázása változó területeken.
Both felfogása szerint az utánpótlás edzés célja:
1. egyéni fejlődés biztosítása, a kreativitás megőrzése mellett
2. csapatjáték-szervezés
Ezzel szemben dr. Kalocsai Géza ill. a magyar tradíció tanítása szerint, edzés célja:
- stíluselsajátítás
Ezen belül:
- stílustechnika oktatás és
- JÁTÉKSTÍLUS elsajátítás.
A fentiekből gondolom, érzékelhető, hogy egészen más játékost fog képezni a „Both vonal”, mint a „Kalocsai vonal”
Az utóbbi esetében nagyon lényeges a definíciók pontos értelmezése. Mégpedig azért, mert a „stílustechnika” elsajátítása által örökíti tovább a játékos azt a labdarúgó kultúrát, amibe beleszületett.
Mert a „stílustechnika” az maga az örökítő anyag.
Both az elmúlt 15 évben a „mélységi játék” és a „szélességi játék” összjáték elemről, mint „alakzati technikáról” papolt az edzőknek. Most hirtelen a „háromszögezés” lett az új szlogen. Ez kb. azt jelenti, hogy eddig hollandul beszéltünk, most beszéljünk spanyolul!
De a megdöbbentő dolgok csak akkor jönnek, amikor megnézzük Both edzésblokkját és a hozzáfűzött elméleti instrukciókat.
Az előzetes elméleti okfejtésben – Both – végig a „szélességi és mélységi játékról” beszél, miközben edzésblokkjában azt vállalta, hogy a „háromszögjátékot” iskolázza le.
Majd az edzésblokkban a gyakorlatok leírásakor egyetlen egyszer említi meg a „háromszögezést”. Van benne „rombuszjáték”, „szélességi játék”, „mélységi játék”, „tengelyjáték”. Minden van benne, csak az nem, ami az edzés eredeti célja, amit egyébként önmaga jelölt ki önmagának edzéscélként.
Értsd:
- Ez kb. olyan, amikor csak hollandul beszélő nyelvtanár tanítja a spanyol nyelvet.
És itt komoly labdarúgó filozófiai problémákról van szó.
Hiszen a labda birtokbavételekor a felnézésnek van egy rangsorrendje, amit természetesen a magyar edzőképzésen nem tanítanak.
- A „háromszögező játékot” játszó csapatok elsődlegesen csak egy támadó sorral akarják előrébb juttatni a labdát, következésképpen legelőször a környezetükben keresik az átadás lehetőségét.
- Míg a „rombuszjátékot” játszó csapatok elsődlegesen a saját zóna legtávolabbi pontján keresik a megoldást.
Tudni kell azt is, hogy egy adott csapat által használt jellemző „alakzati technika” már maga után vonja a támogató játékosok helyezkedésének témakörét is.
Az meg már csak hab a tortán, hogy a „Játsszál háromszögjátékot!” utasítással a játékos nem tud mit kezdeni.
Miért?
Mert háromszög sok van. Derékszögű, egyenlő oldalú, egyenlő szárú, szabálytalan. Melyiket hozza létre?
Míg rombusz csak egy van. Ahol csak egy dologra kell figyelni, mégpedig az átló megjátszására, amit „mélységi passznak” hívnak.
Az nyilvánvaló evidencia, hogy ha egy játékosnak 1 eshetőség közül kell választania, akkor gyorsabban tud dönteni és játszani, mint ha 8 alternatívát kínálunk fel neki.
Nyugaton azért játszanak gyorsabban a csapatok, mert a játékos ismeri a rendszer belső működési logikáját, és mindig csak egy irányba kell felnéznie, mégpedig a MEGOLDÁS IRÁNYÁBA.
Az meg már a komikum kategóriája, hogy Both a „háromszögjátékot” állóhelyben (alakzattartó) gyakorlatokkal oktatja le.
Mert a „pozíciós játék” (értsd: alakzattartó játék) a „rombuszjáték” támadó eszköze és nem a „háromszögjátéké”. Ti. a „háromszögjáték” az „alakzatépítő-bontó” játék formaeleme.
A lényeg:
- vagy az edzéshez illesztett eszmerendszer a rossz, vagy a téveszméhez illesztett gyakorlatrendszer.
Az MLSZ Edzőképzője- szokatlan módon -, indirekt útját választja a magyar edzők képzésének, miszerint olyan edzésmintákat mutat be szakmai weblapján, amivel mindent el lehet érni, csak az eredetileg kitűzött edzéscélt nem.
Sajnos igazat kell adnom annak a magyar közmondásnak, hogy:
Bot(h) főtől, görcs a gondolat!
A magyar futball ismét elvesztegetett két évet. Elképeztek több száz edzőt. Olyan emberek mutatnak irányt nekünk, akik önmaguk is csak bolyonganak saját zárt gondolkodási rendszerükben
- Hol itt a minőségbiztosítás?
- Hol a controlling?
- Hol a tudásmenedzsment?
- Hol az innováció?
- Hol az EREDETI ÉS HITELES MAGYAR TRADÍCIÓ?
- És hol vannak még elő edzőlegendáink – Kovács Ferenc, Verebes József – örök érvényű tanításai?
Köszönöm, hogy soraimat elolvasta!
Bp. 2012-01-16
Ferenczi Attila
játékelmélet kutató és fejlesztő
Gratulálok, nagyon jól megfogalmazott, levél (cikk).Erre remélhetőleg, akkor válasz is lesz ? Kíváncsi leszek rá….
Csányi Úrnak nem az első levelem írtam. Mint ahogy eddig sem válaszolt, most sem fog.
Azonban abban bízom, hogy elolvassa, és elgondolkozik a súgóinak tanácsain.