Az alábbi cikkben bemutatjuk, hogy hová vezet a magyar futballban az eszmerendszer teljes hiánya, avagy hogyan függ össze a Bozsik program alapelve, a játékelméleti ismeretek teljes hiányával és a futballhivatalnok vonalasságával.
Mi volt a Bozsik program eredeti célja?
- a gyerek érezze jól magát, mint hajdanában a grundon.
- Ne legyen a pályán játékvezető, aki szétfütyüli a meccset.
- Ne legyenek különleges szabályok, amik korlátozzák a gyerek mozgásszabadságát.
- Ne legyen ott az edző, aki folyamatosan instruálja rossz utasításokkal a játékosait.
- Ne legyen eredmény, amely nyomást gyakorol a játékosokra.
Mi az MLSZ eredeti oktatási célja?
- képezzünk kreatív játékosokat, akik váratlan húznak a meccsen, akiknek a NEM SZABÁLYKÖVETŐ MAGATARTÁSA kiszámíthatatlanná teszi a csapat játékát. Ebből a tézisből egyenesen következik az, hogy kreatív játékost, csak kreatív edző, értsd: az adott helyzethez flexibilisen alkalmazkodni tudó tréner tud képezni.
- mit jelent a kreativitás csapatszinten? Azt, hogy FORMABONTÓ egy adott csapat játéka. Forma = alakzat. Vi. egy csapat akkor játszik kreatívan, ha alakzatépítő-bontó játékot játszik, vi. vagy kombinációs játékot, vagy labdatartásra épülő játékkoncepciót tempótámadással.
Milyen támadási formák állnak rendelkezésre egy csapatnak támadás esetén?
- egyenes támadás
- kontratámadás
- egyéni játék
- pozíciós játék
- tempótámadás.
Most nézzük az összefüggéseket, hogy mindezen célokat és elméleti ismereteket, hogyan nem szolgálja a Bozsik torna téli teremtornája.
Az eredeti téli tornákat kézilabda méretű pályára írták ki, futsal labdákkal. Az alapelképzelés jó lett volna, ha és amennyiben meghagyják a futsal szabályokat, mert így elősegítették volna azt a labdához pozicionált alakzatépítő-bontó játékot, amit a futsal alkalmaz és ami – felvezetésünkből látható -, a kreatív játék feltétele.
Ehhez képest – a játékelméleti ismeretek teljes hiánya miatt – szabályokkal lekorlátozták a játékosok mozgásszabadságát és széles technikai repertoár alkalmazásának lehetőségét, ill. a játékból kiölték az egyenes támadás, a kontratámadás, a tempótámadás alkalmazásának lehetőségét, a pozíciós játék rovására, valamint a légtechnika használatát.
A dolgot még tovább nehezíti, az az opció, ha a téli teremtorna lebonyolítására csak egy 25×12 m-es termet biztosít a szervező ill. ha a nézők közvetlenül a partvonal mellett ülnek (értsd: a berúgást végző játékosnak nemhogy rámozogni nincs helye a labdára, de a lábát sem tudja lendíteni, mert egyébként fejbe rúgná a mögötte ülő nézőt, vagy belerúgna a mögötte elhelyezkedő padba.)
Nézzük azokat az agyament szabályokat, amelyek azt biztosítják, hogy a meccs játékvezetője szétfütyülje a mérkőzést, folyamatosan játékmegszakításra ítélve a játékot.
- berúgást csak laposan lehet elvégezni,
- a kapus még laposan sem rúghatja az ellenfél térfelére a labdát ill. a szabály miatt – a rövid pálya okán – még kapura sem lőhet,
- nincs becsúszás sem támadó, sem védőoldalról.
Azt mondanom sem kell, hogy egy 25×15 m-es pályán a játék helyett folyamatos a párharc (értsd. rengeteg a becsúszás), a szabálykorlátok és az edzői utasítások miatt a játékosok, sokszor azt sem tudják hirtelen mit is kéne csinálniuk, miért fütyült éppen a bíró, miközben az eredeti Bozsik cél az önfeledt játékról szólt.
Amikor viszont szóvá teszem az MLSZ szakmai ellenőrének, hogy ez nem is futsal, akkor az a válasz:
- Ez futsal, de ……………….. speciális szabályokkal.
Amikor felvetem, hogy a játék érdekében, a szűk tér miatt módosítsunk a szabályokon, hogy esetleg a játékosok mozgásszabadságát ne korlátozzuk, akkor meg az a válasz:
- A szabály, az szabály!
Igaz, hogy a szabályokat kézilabda pályára találták ki – amely szabályok már arra a pályaméretere sem voltak megfelelőek, nemhogy kisebb pályaméretre -, hiszen mint fentebb levezettük, a pozíciós játékot preferálja a tempótámadás helyett, ill. kiveszi a játékból a kontratámadás, egyenes támadás lehetőségét, valamint a futball légtechnikáját totálisan korlátozza.
Vi. apelláta nincs.
Győz a szabálykövető vonalas hivatalnok, a flexibilitás, a kreativitás felett.
Éljenek a felnőttek, akik pontosan tudják, hogy rontsák el a gyerekek játékát!
Ui: Miközben a gyerekektől elvárjuk, hogy folyamatosan képezzék magukat, ugyanakkor a Bozsik program funkcionáriusaitól – akik a futballból remekül megélnek – mindezen önképzés elvárhatatlan, mert akkor talán értenének ahhoz is, amit irányítanak, ill. látnák, hogy mik a szabályalkotásuk eredménye.