Fiola új pozícióban játszott a Kisvárda elleni meccsen. Támadás során mélységi szervezőt és szemmel láthatóan idegenül mozgott a pályán.
Ebben a pozícióban a szervező játékos sokat van mezőnynek háttal és amikor labdát kap, döntenie kell, hogy megforduljon vagy sem, ha igen, akkor merre forduljon, jobbra, vagy balra, illetve fordulás után felnézve a labdáról újra kell elhelyeznie magát a térbe, és villámgyorsan kell elemeznie a frissen adódó játékszituációt.
Ez a pozíció nagy térlátást, jó lényeglátást, intenzív térben való mozgást és széles technikai repertoárt kíván.
Ma már tudjuk, Fiolát kiállították a 38. percben egy lightos, semmi durvaságot nem mutató meccsen.
- ábra: Fiola első sárga lapja. Rossz átvétel, párharc, szabálytalan rácsúszás
- ábra: Fiola második sárgája. Beszűkült tér, ütemtelen közbeavatkozás, sárga lap
A meccs másnapján felkerestem Somogyi Annamária sportkronobiológust és megkérdeztem tőle, hogy vajon, a Fiolában rejlő hibákra a sportkronobiológia előzetes választ tudott volna-e adni?
A szakértőnek fogalma sem volt, hogy kié a születési dátum, amit megadtam neki, ill. arról sem volt fogalma, hogy ki Fiola, milyen poszton játszik, valamint azt sem tudta, hogy hétvégén két bárgyú szabálytalanság után kiállították. Pusztán előzetes kérdéseket és vizsgálati szempontokat mondtam neki.
Nézzük, mit válaszolt az elemző!
Az 1990.02.17-én született játékosra a következő vonatkozik. A feladat az volt, hogy számoljam ki a születési adatai alapján, hogy milyen tipológiai markerekkel rendelkezik az adott fiú. Előzetes infók alapján, középpályán szervezői feladatai vannak. A kérdés az volt, hogy alkalmas – e erre?
Fizikai sík: 30-52=82 % közepes-szangvinikus
Érzelmi sík: 37-41=78 % empatikus
Intelligencia sík: 29-82=111% gondolkodó
A fizikai sík értékei alapján a térlátása 30 %-os, a térben való mozgási képessége 52 %-os. Ezek a vele született alapadottságok értékei. Ez nem mutatja meg, hogy a foci terén hogyan szocializálódott, vagyis milyen további alapkészségeket sajátított el technikailag. Ezt az edző látja. Ez a típus szinte minden posztra jól képezhető. Mivel a 30 %-os térlátás inkább alacsony értéknek mondható ezért inkább a szélső poszt tűnne számára sikeresebbnek, ahol a játék kiszámíthatóbb keretek között zajlik. A térben való mozgási képessége 52 %-os. Az idegrendszere kiegyensúlyozott ezen a síkon. Jól tud alkalmazkodni másokhoz és különböző helyzetekhez. Igazi ereje ebben rejlik. Kiegyensúlyozott, jó stressztűrő, érdeklődése szerteágazó, ezért kissé szélkakas módjára mindig abba az irányba fordul, ami éppen érdekli, eközben minden más kissé elsikkad számára. Határozott és kezdeményező típus. Nem sértődékeny és nem haragtartó. Fontos számára a társaság, de pont ezért vihető pozitív, és negatív irányba is. Jó ötletei vannak elméletben, de a pontos kivitelezés nem igazán érdekli, azt szívesen hagyja másokra.
Az érzelmi sík 37 %-os ego értéke szintén nem elég erőteljes. A közösségi érdek 41 %-os aránya jó csapatembernek mutatja. Itt is kiegyensúlyozott az idegrendszer. Mindenkit megért, bele tudja magát képzelni mások helyzetébe. Ezért szerethető mások számára, szívesen vannak a társaságában, hamar el tudja magát fogadtatni magát bármely közösségben. Nem játssza meg magát, ami a szívén, az a száján is. Azonban a pályán a 37%-os ego okán kevésbé agresszív. Hiányzik a tűz a játékából. Kiszolgáló és nem organizáló típus.
Az intelligencia sík 29 %-os intuitivitási értéke alacsony. Azonban a logikai készség 82%-os értéke magas. Vagyis ő a gyakorlat embere. Itt lehet az a probléma, hogy egy adott ad hoc helyzet megoldására nem igazán alkalmas, vagyis, ha a játék kiszámíthatatlan keretek közt zajlik hibás döntéseket hozhat. Az ilyen játékhelyzeteket a magas intuíciós értékkel született ember sokkal jobban és gyorsabban megoldja. Ő a sok gyakorlással készség szintjére fejlesztett helyzeteket tudja jobban megoldani. Ezt ő is érezheti, s ezért tűnhet bizonytalannak azokban a játékhelyzetekben, amikor újra és újra kell értékelni a kialakult szituációt. Ez az ő un. árnyékos oldala, ami életfeladata lehet. Ha ez gyermekkorban már megnyilvánul a sportban az alapképzés során, akkor korai fejlesztéssel sokat lehet hozzátenni ezen alacsony százalék növeléséhez, mivel ezen a síkon 40 %-os javulás érhető el célirányos szakmai munkával.
A szerző megjegyzése:
Fontos megemlíteni, hogy mindegyik sík (fizikai – érzelmi – intelligencia) jól fejleszthető, azonban stresszhelyzetben, nyomás alatt, illetve amikor a játék váratlan szituációkat generál, akkor mindig az alapképesség az, ami dominál. Vagyis Fiola hibát hordozó játéka a sportkronobiológia segítségével előre jelezhető lett volna.
Ha nincs kiállítás, lehet, hogy van Vidi győzelem. És innentől kezdve a Vidi story más irányt vett volna.
Ha saját csapatodnál is van a fenti problémához hasonló eset, keresd meg szakértőnket!
Írta: Ferenczi Attila