A futball oktatására az elmúlt évtizedekben az alábbi oktatási módszertanok születtek:
- Tanterv alapú oktatás,
- Periodizáció alapú oktatás,
- Labdarúgó problémán keresztüli oktatás.
A fenti oktatási fajták mind egy-egy futball filozófia termékei.
- Analizáló (induktív) gondolkodásmóddal,
- Szintetizáló (deduktív) gondolkodásmóddal.
Az analizáló gondolkodásmód:
- az idő lineáris felfogását vallja,
- részektől megy az egész felé.
A szintetizáló gondolkodásmód:
- az idő spirális felfogását vallja,
- egészből megy a részek felé.
Gondolkodásmódját tekintve az oktatási módszertanok az alábbiak szerint csoportosíthatók:
Analizáló gondolkodásmód:
- Tanterv alapú oktatás.
Szintetizáló gondolkodásmód:
- Periodizáció alapú oktatás,
- Labdarúgó problémán keresztüli oktatás.
Nézzünk a fentiekre konkrét példákat!
Analizáló gondolkodásmód, tanterv alapú oktatás
Jellemzője:
- idő lineáris felfogása,
- életkorhoz illesztett oktatás,
- kötött tanmenet,
- a játékos rakja össze a futballt.
Példának bemutatunk egy grafikont, Bicskei Bertalan: Utánpótláskorú labdarúgók felkészítése című könyvéből.
A képen jól látható, hogy az analizáló gondolkodásmódot valló edző nem tesz mást, mint a tévesen definiált labdarúgó technikákat próbálja beleerőszakolni egy lineáris koordinátarendszerbe és azt arányosan elosztani a 6-14 év közötti időszakra.
Ugyanezt az eljárást a taktika esetén már nem tette meg Bicskei.
Megjegyzés:
- Az analizáló gondolkodásmód összes terminológiája rossz (technika, taktika), mert nem funkcionálisan gondolkodik. A fociból a mozgást látja és nem a mozgás mögötti eszmét, gondolatot.
- Az analizáló gondolkodásmódot valló edző szakkönyvek esetén, gyakorlatokban gondolkodik, azokat keresi és amelyik gyakorlat tetszik neki, azt edzésen végrehajtatja, függetlenül attól, hogy érti-e a gyakorlat mentális üzenetét, vagy sem.
Szintetizáló gondolkodásmód, periodizáció alapú oktatás
Jellemzője:
- idő spirális felfogása, ciklusokban való gondolkodás,
- életkorhoz illesztett oktatás,
- kötött tanmenet,
- az edző próbálja összerakni a futballt.
Példának bemutatunk egy táblázatot az MLSZ Edzőképző legfrissebb anyagából, amely az U12-13 korosztályra készült, ahol egy 6 hetes ciklus keretén belül a játékfeladatok kerülnek leoktatásra.
Ugyanezt a 6 hetes ciklikus felosztást megtalálhatjuk technika esetére is, az U8-11 éves korosztályra, azonban rossz “technika” felosztást használva.
Megjegyzés:
- A fenti ábra csak a 3-6 hét közötti oktatási időszakot tartalmazza.
- A technikát, – amit feloszt az MLSZ UEFA tananyag 6 hetes ciklusokra -, tévesen értelmezi. Értsd: szintetizáló gondolkodásmódba (periodizáció), analizáló terminológiai felosztást használ.
- A sportképességeknek van egy tágabban értelmezett verziója.
Ismétlés
Fenti eszmefuttatásunk során többször említettük már a technika téves értelmezését. “A technika HELYES értelmezése kulcsfontosságú, mert minden sportágat a technikán keresztül oktatunk.” (by Páder)
Analizáló gondolkodásmód technika értelmezése:
- mozgásmód pl. belsővel való rúgás, átadás, átvétel.
Ez az értelmezés analóg a kommunikáció esetén a BETŰVEL.
Szintetizáló gondolkodásmód technika értelmezése:
- mozgásfeladat pl. mélységi játék
Ez az értelmezés analóg kommunikáció esetén a SZÓVAL.
A beszédnél is a kommunikáció legkisebb értelmes egysége a SZÓ és nem a betű. Így a futballban is – edzői nézőpontból – a legkisebb értelmes labdarúgó technika az ÖSSZJÁTÉK, vi. két ember összműködése. Működési nézőpontból egyéni technika nincs, csak kollektív technika!!!!
Az első oktatási módszertannal a játékos megtanul mekegni-makogni, míg a második verzióval, gondolatot kifejezni.
Szintetizáló gondolkodásmód, labdarúgó problémán keresztüli oktatás
Jellemzője:
- idő spirális felfogása, NEM ciklusokban való gondolkodás,
- aktuális tudásszinthez és nem életkorhoz, illesztett oktatás,
- flexibilis tanmenet,
- az edző rakja össze a futballt,
- interakción keresztüli oktatás,
- edzősködni tanulás = futballozni tanulás.
Ezen oktatási módszertannak nagy hátránya, hogy nagyon érteni kell a futballt, mert
- kulcsfontosságú a VALÓDI FUTBALLPROBLÉMA MEGFOGALMAZÁSA,
- kulcsfontosságú a valódi diagnózisra adaptált, HATÉKONY TERÁPIÁS gyakorlat létrehozása, ami viszont kreatív, gondolkodó edzőt kíván.
Az egyes oktatási módszertanokból látható, hogy nem kell hanyatt esni a ma divatos periodizáció mindent átható gondolatától, mert csak részben tudja szolgálni az optimális játékosképzést.
Folytatjuk