Játékfelépítés folyamata

Bizonyára tudják az edzők, hogy a játékfelépítés egy hosszú folyamat, azon belül pedig a felépítés, részfolyamatok (szintek) egymásra épülését jelenti. Vizsgáljuk meg, hogyan kapcsolódnak össze az egyes részek, hogyan áll össze egységes egésszé a csapatjáték.

Régen úgy tanultuk, hogy a védekezést elölről, míg a támadást hátulról kell felépíteni, ezt a módszert követtük, ez alapján építettük fel a csapatjátékot. Vajon a mai modern edzéselmélet, hasonló gondolkodásra ösztönzi-e a fiatal edzőpalántákat, vagy sem?

Így építkeznek, vagy sem?

Miért is foglalkoztatott mindez?

Érdekelt, hogy egyrészt a fiatal kollégák pályakezdését-az elvégzett UEFA tanfolyamon túl-milyen szakmai anyagok segíthetik, másrészt, adnak-e olyan impulzusokat, amelyek fejlődésükére további hatással lehetnek.

Kézenfekvőnek tekinthető-e az MLSZ Edzőképző Központ oktatási anyaga, ami a korosztályos képzés folyamatára ad „támpontot”?

Akik elmélyedtek a szakanyagban, láthatják, hogy az edzők gondolkodását hogyan lehet tévútra vezetni, egyúttal láthatják azokat a szakmai bakikat, amelyek ordítanak az oldalakról.

Az anyagot tanulmányozva a következő gondolatok fogalmazódtak meg bennem. Fellelhető egyfajta felépítettség, de nagyon leegyszerűsített, lebutított formában, egyúttal nem kevés zagyvaság bújik meg a sorok között.

A 9 éveseknél (én a labda és a társam) két játékos összműködéséig jut el, ami után nem lép tovább három játékos együttműködés szintre, holott az egyik képzési cél a játékhelyzetek oktatása, így nem derül ki az anyagból az, hogy három játékos hogyan és milyen módon old meg játékhelyzeteket, mi a játékszervezés lényege.

  • Mérkőzésjátékban viszont olyan alapelvet ad (területnyitás szélességben mélységben), ami két játékos együttműködésével nem valósítható meg.
  • Az 1-1, 2-1, 2-2, 1-2 játékban (gondolom a cselezés miatt) a szabad döntést preferálja.
  • A cselezés után egyből a rombuszjátékra ugrik, ami a kipasszolós futball sajátja.
  • Az 5-5 (1+4) elleni mérkőzésjátékban támadásban egyszerre kéri a területcentrikus és a labdacentrikus helyezkedést és az elmozgó játékot.
  • Védekezéskor egyszerre jelenik meg a területvédekezés (területszűkítés, egymás biztosítása) és a párharckereső játék.

No komment.

Térjünk át a tízévesek képzésére.

A 10 évesek (én a labda és a társaim) játékfelépítése során három játékos együttműködése a kiinduló szint (3-1) végül eljut a 7-7 (1+6) elleni mérkőzésjátékig.

  • Továbbra is egyszerre ragaszkodik a rombuszjátékhoz, és a háromszögező játékhoz egyaránt a kiemelt feladatokban.
  • Az 1- 3-3 elleni játékban a kapus használattal rombuszjáték alakul ki, de továbbra is a háromszög felvételével a háromszögező játékszervezést erőlteti.

Ez olyan, mintha azt kérnénk egy játékostól, hogy üljön és fusson is egyszerre.

Végezetül egyfajta felsoroláson keresztül (2-1, 3-1, 4-2, 6-3, 6-4, 7-5) eljut a 7-7 (1+6) elleni játékig. Mindent összevetve, számháború, számokkal történő tartalom nélküli felépítés nem sokat segít, ezért tovább kell gondolkodni, saját kútfőre hagyatkozva nekilátni a kihívásnak. A kihívás azt gondolom az up-ban dolgozókra különösképpen a gyerekszekciókban ténykedő kollégákra vonatkozik. Az up edzők védelmében mondom, hogy nagyon nehéz dolguk van a mai gyerekkel, ugyanis megtanítani nulláról futballozni nagy kihívás. A gyakorlat azt mutatja, hogy a legkisebbekhez fiatal, kezdő edzőket tesznek minimális bérért, hadd tanuljon a kolléga. Mindenféle gyakorlat, előzetes tapasztalat nélkül várják azt, hogy majd beletanul, magába szívja a szakma csínját-bínját. Az egy lózung, hogy a fiatalokhoz kell a legtapasztaltabb, legfelkészültebb edző, ezt halljuk már több évtizede, de semmi sem történik ezen a területen, az illetékesek bedugják a fejüket a jó magyar ugarba.

Azonban a fiatal kollégák tanulékonyak és elsajátítják azokat a formagyakorlatokat, formalózungokat amit aztán puffogtatnak edzéseken, mérkőzéseken.

De térjünk vissza a játékfelépítéshez.

Borzasztó azt látni és tapasztalni, hogy már 9-10 évesen oda-vissza presszingeltetnek úgy, hogy az edzők figyelembe sem veszik

  • a játékosok technikai felkészültségét,
  • labdabiztonságát,
  • játékkészségét, aminek következtében a játék csírája sem fedezhető fel.

Nyilván a mai kor követelménye, hogy elsajátítsák ezt a játékfeladatot, az viszont nem mindegy, hogy mikor és mi a szenzitív időszaka a presszingnek. Véleményem szerint a presszing és a labdakihozatal között (játékszervezés, játékfelépítés) található a futball művészete, szépsége, amivel többet kellene foglalkozni, különösképpen már a gyerekszekciókban, ugyanis ennek az időszaknak kiemelt képzési célja a játékértettség (az anyag szerint) megszerzése.

A játékfeladatok (pl. pressing) nem írhatja felül ebben a korban a játékhelyzetek alkotó elemeit képező összműködést. Az összműködés alapja viszont, a technikai készség magas szintje, amit csak játékban nem lehet megszerezni. Magas ismétlésszám nélkül nincs készségfejlesztés, amit egyetlenegy edzésjáték sem helyettesíthet.

Ezek után nézzük meg, hogy milyen részekből épül fel a csapatjáték, a játékfelépítés szintjeit hogyan kell összeilleszteni.

Csapatjáték összetevői 

Stílustechnika – összműködés (összjáték) – mozgásfeladat – játékfeladat – játékfázisok

A csapatjáték összetevők ismerete nélkül játékfelépítés csak ad hoc jellegű, hasraütésszerű.

Stílustechnika – az összműködés formai része

Összműködés (összjáték: pl. két játékos együttműködése) – a játékkapcsolatok tartalmi részét képezik

Mozgásfeladat – játékszervezés tartalmi összetevője

Játékfeladat – játékhelyzet megoldások folyamata

Játékfázisok – támadás-védekezés-átmenetek-rögzített játékhelyzetek

Mégis mi a megoldás, mit tanácsolok?

A kettő kombinációja az az út, amit követni kell.

A kiinduló helyzet (előzmény) lehet egy kötött mozgásfeladat (2-3 játékos összműködése), amit követ a domináns elem, aminek a következménye lehet sikeres vagy sikertelen megoldás. Vagy egy edzésjátékból indítunk kötött mozgásformákat tartalmazó megoldásokat. Mindkettőnek az a lényege, hogy tudatos mozgásfeladatot nyomás nélkül gyakorolják, tanulják a csapatrészek közötti összműködést. A tanulás alapelvei a fokozatosság, egymásra épültség, amit ezzel a módszerrel meg lehet valósítani.

A következmény mindig a következő domináns elem előzménye és így tovább.

Nézzük meg egy konkrét példán keresztül, hogy mire is gondolok.

Valós játékhelyzetek oktatása 

Korosztály U10

Játékfelépítés – Első szint

Felállási forma: 1-2-3-1

Pozíciók:

Támadók:

  • kapus
  • két védő
  • egy támadó középpályás

Védők: egy védő

Játékfeladat: támadásépítés a kapustól

Alapalakzat: rombusz

Játékszervezés: rombuszjáték

Mozgásfeladat:

  • labdabirtoklás 4-1 ellen rombuszban
  • mélységi passz-lekészítés
  • befejezés 1-1 ellen kiskapura

Labdaszerzés után adhatunk feladatot a labdaszerzőnek.

Nézzük meg, hogy milyen elvárásoknak felel meg a gyakorlat a kor követelményeinek megfelelően.

  • Játéképítés kapustól
  • Stílustechnika alkalmazása rombuszban
  • Pozícióhoz kötött gyakorlás
  • Aktív ellenállás mellett történő befejezés
  • Szabad döntés
  • Valós játékhelyzetre reagálás

Oktatási elvek

  • fokozatosság (nyomásgyakorlás fokozása)
  • egymásraépültség (a támadók és védők számának emelése)

Előzmény:

  • labdatartás 4-1 ellen

Domináns elem:

  • 1-1 elleni játék kiskapura

Következmény:

  • lehet jó: befejezés-gól
  • lehet rossz: labdavesztés-visszatámadás

Játékfelépítés – Második szint

Felállási forma: 1-2-3-1

Pozíciók:

Támadók:

  • kapus
  • két védő
  • egy támadó középpályás

Védők: két védő (egyik a rombuszon belül a másik területben helyezkedik el)

Játékfeladat: támadásépítés a kapustól

Alapalakzat: rombusz

Játékszervezés: rombuszjáték

Mozgásfeladat:

  • labdabirtoklás rombuszban 4-1 ellen
  • mélységi passz-lekészítés
  • befejezés 2-2 ellen kiskapura

Ez alapján újabb és újabb szintekre lehet jutni a támadók és védők számának emelésével.

Hogyan épülnek a további szintek? A tovább gondolkodást az edzők fantáziájára, kreativitására bízom. Amint látható, nem számháborúban gondolkodom, ellenben játék-és mozgásfeladatokban, játékszervezésben, a valós játékhelyzetek jelentik a játékfelépítés szintről szintre történő lépéseit.

A játékérettség a tanulási folyamat eredménye, és mindez a játéképítés aprólékos munkájával érhető el, nem kell hozzá semmiféle felvillanó kütyü, hókuszpókusz, hanem valós játékhelyzetek elé állítva a játékosokat megtanítani a játékolvasás tudományára.

 

You May Also Like

Cikkajánló. Olvass bele!
Miben változott a Fradi játéka?
Close