A szakmai napokon az Akadémia vezetői végig Puskás szellemi örökségére hivatkoztak. Úgy állították be a partneregyesületeknek kiosztott U5 – U13 -as szakmai programjukat, mintha Puskás ezt a képzési rendet hagyományozta volna ránk.
A partneregyesületeknek átadott szakmai programból világosan kivehető, az azt létrehozó gondolkodási rend. A következőkben ismertetem a szakmai program ALAPVETŐ SZAKMAI ELTÉRÉSEIT a magyar hagyományoktól:
- az akadémia “A DÖNTŐ HELYEN, A DÖNTŐ PILLANATBAN, A DÖNTŐ FÖLÉNY ELÉRÉSE” elv helyett “AZ ERŐK EGYENLŐ ELOSZTÁSA A JÁTÉKTÉREN” elvet követi játékszervezése során
- az akadémia az alakzatépítő bontó játék helyett, alakzattartó játékot oktatja
- az akadémia a játékosok képzése során a a posztokhoz való pozícionálást oktatja, a labdához való pozicionálás helyett
- az akadémia az alakzatépítő bontó játék helyett, alakzattartó játékot oktatja
- az akadémia az oktatás során technikai elemeket, esetleg általános labdarúgó technikát oktat STÍLUSTECHNIKA helyett (megj: miután minden sportágat a technikán keresztül oktat az edző, ezért nagyon lényeges megérteni mi a különbség a technikai elem, a technika, a stílustechnika, a funkcionális technika, a poszttechnika között. Azért lényeges megérteni a különbséget, mert ha más technikával oktatok egy játékost, ott más lesz a képzés végeredménye is.)
- az akadémia az oktatás során az idő lineáris felfogását vallja, az idő cirkuláris felfogása helyett
A fenti szakmai kiinduló pontokból, olyan további szakmai következtetések származnak még, ami a képzést olyan irányba viszi el, aminek semmi köze nincs a magyar labdarúgó hagyományokhoz. Ilyen téves következtetések:
- a végtelen játékhelyzet hipotézis alkalmazása a képzés során
- a döntési algoritmusok nem megadása a játékosnak a képzés során
- a tökéletes támogató játék nem megtanítása a képzés során
- a nem alakzatokban való gondolkodás megtanítása a képzés során stb.
És legfőképp ez a típusú képzés nem fog egyesületi kultúrát teremteni, ami a legfontosabb elérendő szakmai cél lenne.
Hiszen pár év múlva újabb szakmai vezető jön, aki megint Puskás szellemi örökségére hivatkozva új képzési modellt hoz létre, és a szakmai koncepció megint elölről kezdődik, ahelyett, hogy folytatódna.
Egyébként a képzés szakmai felépítése még elfogadható is lenne, hiszen szakszerű, holland – német – francia minta. A probléma csak az, hogy Puskás fedőnév alatt fut, és a magyar hagyományokra hivatkozik. Arra a magyar hagyományokra, amit az Akadémiának kéne ápolni, terjeszteni és nem meghamisítani. Ennyivel gondolom tartozunk Puskásnak és generációjának.
One thought on “Puskás Akadémia Szakmai Napok 4., avagy Mi a labdarúgó tradíciónk szellemi öröksége?”