Tekintettel arra, hogy Varga István és Baranya István újra szerepet kapott az edzőképzésben, így célszerűnek láttuk ismételten feltenni egy régebbi cikkünket weblapunkra.
A cikk segít a most végző UEFA B hallgatóknak a sikeres vizsga letételében. Olyan mankót és a vizsgáztatók által számon kért követelményrendszert gyűjtöttünk egy csokor alá, ami elengedhetetlen a sikeres vizsga letételéhez.
OKTATÓ JELLEGŰ EDZÉSBLOKK
Mikor minősül az edzésgyakorlat „oktató” típusúnak?
1) Nincs benne terhelés
2) Az edző hibát javít
Hallgató feladatai:
1) Tervezd meg az edzésgyakorlatokat!
2) Szervezd meg a lebonyolítást!
3) Vezesd le az edzésgyakorlatot!
Mit kell tenni, amikor a hallgatót kijelölik bemutató edzésgyakorlat végrehajtására?
Szervezési teendők gyakorlat indítása előtt:
– Jelöld ki a pályát!
– Alkalmazott koordinációnál a gyakorlatot arra a területre tedd, ahova vonatkozik!
– Készíts oda tartaléklabdákat!
– Készíts oda jelzőtrikókat!
– Úgy helyezkedj el, hogy a gyakorlatban résztvevő minden játékost lássad, és a tartaléklabda melletted legyen!
Indul a bemutató edzésgyakorlat:
– Jelöld ki azokat a játékosokat, akik kellenek a gyakorlat végrehajtásához!
– Ne kérj, hanem utasíts! Konkrét neveket mondj!
Rossz megoldás:
– „Kérnék négy embert!”
Jó megoldás:
– „Kis, Kovács, Balog, Nagy gyertek ide!”
– Mondd el mi a gyakorlat célja! Vagy, ha a gyakorlat felállási forma függő, akkor mondd el milyen felállási formában, mi a gyakorlat célja!
Példa 1:
– „A gyakorlat célja: 3-4-3-as játékrendszerben ékjátékos megjátszása”, vagy
– „A gyakorlat célja: 4:2 elleni pozíciós játékkal a szélességi és mélységi játék tanulása”
– A játékosokat állítsd fel a kijelölt területre, mondjad, hogy a játékosok mit csináljanak, és azonnal indítsd el a gyakorlatot! Ne sokat beszélj! Utasíts!
Kinek és milyen utasításokat adjál?
– Adj feladatot a labdabirtokló csapatnak!
– Adj feladatot a nem labdabirtokló, labdát szerző csapatnak! Mi tegyen, hogy labdát szerezzen, és mit tegyen, ha labdát szerzett?
Fontos!
Precíz és pontos utasítást adj azoknak a játékosoknak, akivel el akarod érni az edzés célját! A többi játékosnak nem fontos minden részletre kiterjedő utasítást adni!
Példa:
Ha cél a labdaszerzés egy 8:4 elleni pozíciós játékon belül, akkor elsősorban a védőknek adj olyan utasításokat, amivel az edzéscélt el tudják érni. Az alábbi utasításokat add:
„Labda közeli védő vegye fel a labdás játékost!
A mögötte biztosító két játékos támadja meg az átadás irányát!
A rombusz alsó csúcsán lévő játékos a mélységi passzra helyezkedjen.”
Beskálázás, iskolázás, modellezés:
Ha a játék nem megy, vagy elakad, vagy új, megtanulandó, elsajátítandó elemeket is tartalmaz, akkor a gyakorlat indítása előtt skálázd be, iskolázd be az alapmozgásokat! Beskálázáskor azt modellezed, hogy melyik helyzetből, miből, mi lehet.
Gyerekeknél megállíthatod a gyakorlatot („B” licenc), ha valami hiba van. Felnőtteknél ne állítsd meg a gyakorlatot („A” licenc), hiba esetén. Felnőtteknél a gyakorlat közben utasíts, de úgy, hogy a játékos értse, mit vársz el tőle!
Példa beskálázásra:
„Legyen a labda Kisnél.” (Az edző odaadja a labdát Kisnek)
„Mit csinálnak, hogyan helyezkednek a labdaszerzők?” (Az edző beállítja a védők megfelelő helyezkedését)
„Labdabirtoklót felvenni!. Átadási irányt megtámadni! Mélységi átadást elfogni!”
„Erre a védő helyezkedésre, mit tesz, hova adhatja a labdát a támadó? Hogyan helyezkedik a támadót segítő társ?” (Az edző beállítja a labdabirtoklást segítő játékosok helyezkedését, és bemutatja a megoldást a védők helyezkedésének a kijátszására.)
„A labdabirtokló továbbteszi a labdát.” „Ha oda adja, mit csinál a védő?” „Erre mit reagál a támadó?”
(A módszertani kérdéskör indul elölről)
Összegezve:
Iskolázd le!
Mit csináljon a labdabirtokló, ha nála van a labda, és mit tegyen a védő, ha hozzá került a labda? Te adjál feladatot! Úgy szabd meg a szabályt, hogy az eredeti célt érd el! Adjál utasítást, mondj szabályt a játékosnak, hogy kikényszerítsd az általad elvárt viselkedést!
Variáció:
A védőnek adj tanácsot, és erről a támadó ne tudjon! Cél: a támadó váratlan döntési helyzetbe kerüljön.
Beavatkozási lehetőségek:
– Ha nem folyamatos a játék, növeld a játékterületet!
– Ha nem tud a védő labdát szerezni, csökkentsd az érintésszámot, vagy csökkentsd a területet, vagy adj új szabályt!
Mintapélda: 5:3 elleni pozíciós játék
Oktatók kérdései: „Mi határozza meg ebben a helyzetben a felállási formát?”
Hallgató: „A labda helyzete.”
O: „Akkor milyen felállás az alábbi?”
H: „1-2-2”
O: „Mi a gyakorlat célja?”
H: „Labdabirtokló csapatnak labdatartás. Nem labdabirtokló csapatnak: labdaszerzés.”
KONDICIONÁLÓ JELLEGŰ EDZÉSBLOKK
Kondicionáló edzésnél két dologgal játszol:
- Tér,
- Idő.
Csak akkor végezhetsz kondicionáló munkát, ha a játékos érti a feladatot. Terhelési oldalon csak a tudott dolgot lehet alkalmazni.
- Kondi gyakorlatnál a játékos ne álljon!
- Ha hiba van, a kondi gyakorlatnál, ne állítsd le a játékot! Közben utasíts!
- A terhelést a szervezés határozza meg!
- A pulzust igazán a szervezésből lehet lemérni!
- Szabályok által állítom be a pulzust!
- Folyamatosan kell növelni a pulzust!
- Bemelegítés után ne tegyél párharcot!
Ha faljátékot alkalmazol kondícionális jelleggel, akkor csak mélységben helyezheted el a faljátékost, mert az oldalsó faljátékos lassítja a játékot!
One thought on “TANÁCSOK UEFA A ÉS UEFA B LICENCES HALLGATÓKNAK”