Az alábbi cikk összehasonlító értékelés módszerével készült.
Bemutatja, hogy hogyan működik a polgári életben az oktatás és ezzel szemben hogyan működik a labdarúgó edzőképzés.
Előzetesen leszögezhetjük, hogy a magyar foci már abban az esetben előre tudna lépni, ha a polgári életben alkalmazott gondolkodást és a polgári életben kialakult oktatási rendet magáévá tudná tenni.
Az oktatás hossza és mélysége
A polgári életben 8 év az általános iskola, 4 év a középiskola, 3 év a felsőfokú alapképzés, 2 év a mesterképzés.
A labdarúgó edzőképzésen pont fordítva van. A legalacsonyabb óraszám a C szintű képzés és a legmagasabb óraszám a PRO képzés. A B szintű képzés több, mint a C szint, de kevesebb, mint az A szint. Az A szint, meg kevesebb, mint a PRO szint.
Tanulság:
A kevés óraszám miatt, “alig felkészített edzők” oktatják a kezdő korosztályt.
Az oktatás órarendje
Az általános iskolában van olyan óra, hogy olvasás, írás, nyelvtan, fogalmazás, szövegértelmezés, művészettörténet (stílusismeret), kötelező olvasmány.
Az edzőképzésen csak a labdarúgás betűit oktatják, a labdarúgás szavait nem. Ebből következően nincs olyan óra, hogy játékolvasás, játékírás, játékfogalmazás, játékértelmezés és nincs stílusismeret, stílusoktatás, stílusfogalmazás stílusedzőképzés sem.
Az edzőképzésen kötelező olvasmány sincs, így az edzők nem ismerik a magyar futballteoretikusokat sem. Képzeljünk el olyan fizika oktatást, ahol nem találkozunk Newton, Teller, Galvani stb. neveivel.
Vagy képzeljünk el olyan magyar tanárt, aki nem ismeri a magyar és a külföldi irodalom íróit. Márpedig az edzőképzésben olyan oktatóink vannak, akik nemhogy a külföldi, de a magyar szakirodalomakkal sincsenek tisztában. Nemhogy nem olvasták, hanem még a címeiket sem ismerik.
Pedig kb. 40 könyvről beszélünk a magyar futball elmúlt 120 évéből.
Alapozó tantárgyak a felsőoktatásban
A felsőoktatás az alábbi logika szerint működik pl. a Műegyetemen. Van a matematika mint alapozó tantárgy és utána minden tárgyat a matematika nyelvére, a számokra modelleznek. (mechanika, statika stb.)
Más egyetemeken alapozó tárgy pl. a rendszerelmélet, mint metaelmélet és minden további részterületet erre modelleznek. Hiszen minden folyamat – függetlenül, hogy az politikai, pénzügyi, technológiai, informatikai stb. – ugyanolyan törvényszerűség alapján működik.
Azonban a sport és ezen belül a labdarúgás nem akar hallani a rendszerelméletről, mint alapozó tárgyról.
Az oktatási anyag egymásra épülése
Ahogy a világ fejlődik, úgy épül be az új tudás a meglévő tudásba a polgári életben.
Nem úgy az edzőképzésnél. A 23 éve működő edzőképzésünket immáron nyolcadszor írják át úgy, hogy az egyes oktatási időszakok filozófiai értelemben is ellentmondanak egymásnak. Vagyis a ma igazsága a holnap tévedése lett.
Amíg a polgári életben megvan a kontinuitás, addig ez a futballra nem mondható el.
A tankönyvekről
Amíg a polgári életben vannak tankönyvek, addig a labdarúgó edzőképzésben nincsenek. Ami végül is érthető. Hiszen ha folyamatosan átírják az oktatási anyagot, akkor minek kiadni bármit is, hiszen annak érvényessége korlátozott időtartamú.
A futballbiblia
A biblia a hívőknek alapolvasmány. Eligazít az életben, eligazít a válságban, eligazít a boldogságban.
Labdarúgásban az 1970-es években jelent meg Az Angol Labdarúgó Szövetség oktatási edzésútmutatója című könyv. Amely kiadványt akár futballbibliaként is lehetne használni, hiszen a futball alapvetései kerültek leírásra benne, amely alapvetések a mai napig nem változtak. Értsd: ha és amennyiben ezt a 70-es években megjelent alapművet alkalmaznák labdarúgásunkban, már előrébb járnánk futballértés, futballismeret területén.
Tanítás a polgári életben
- Egy nemzet ereje a kiművelt emberfők sokaságában rejlik.
- Nyelvében él a nemzet.
- A stílus maga az ember.
És a labdarúgásban melyik tétel az igaz?