Mezeyt, érdemei elismerése mellett, ez év végén felmentették funkciójából.
Jelen cikkünkben munkásságának csak a szakmai pozitívumait vesszük sorba.
A 70-es évek vége felé a “totális labdarúgás” előretörésével nem nagyon tudott mit kezdeni a szakma. A nagy öregek vagy nem tulajdonítottak jelentőséget a “totális futball” előretörésének, vagy nem tudták megadni a választ az új szakmai kihívásokra.
Értsd: úgy modernizálni a magyar stílust, hogy az változatlanul eredményes és dominánsan felismerhető legyen.
Az új edzőgeneráció – akinek gondolkodását a TF állította be, és a stílusnak nem tulajdonított jelentőséget -, a problémát egyes egyedül az erőnlét elégtelenségében látta.
Mezey is ezen edzéselméleti tanításokon nőtt fel, mely gondolkodási rend bizonyos korlátok közé szorította az edzői szabadgondolkodást.
Azonban nem Mezeyét.
Aki rengeteg ötlettel fűszerezte edzéseit. Igyekezett feldobni a sablonos követelményrendszer által behatárolt edzéseket.
Játékszervezésben próbálta átvenni a legújabb holland trendeket, továbbépíteni és továbbgondolni azt. Rengeteget publikált, és a Focisuli oktató videója úttörő törekvés volt a magyar futballban.
Innovatív “oktató pályájának” és “tesztpályájának” ötlete ebben az időszakban született meg. (megj: ez a pályarendszer Felcsúton került megvalósításra. Lsd. alábbi cikket a “tesztpályáról” itt .)
És munkásságnak egyik csúcspontjaként megszületett az Élvonalbeli labdarúgók felkészítése című szakkönyve, melyben előrevetíti a rendszerelmélet, folyamatmodellezés alkalmazását a futballban. Elsőként bevezeti az ehhez szükséges terminológiákat:
- támadásszervezési feladatok. Ezen belül: Labda biztos helyre juttatása
- támadásszervezési alapelvek. Ezen belül: optimális állapotban végrehajtott cselekvés
- játék mentális célja: Összehangolt együttes cselekvés úgy, hogy a labdás játékos tevékenységének végrehajtásához elegendő tér és idő álljon rendelkezésre.
- Először beszél a grundtechnika legújabb képzési rendszeréről, a mára már világhírűvé vált Coerver metodról.
A könyve kihagyhatatlan bibliai alapmű.
Gondolkodási rendje – noha nem “stílus kiinduló pontú” -, és sok ponton nem tud elszakadni a TF téves “teljesítmény kiinduló pontú” gondolkodásától, ennek ellenére a rendszerszemléletű szakanyag feldolgozása egy olyan gondolkodási rendet tükröz, mely jövőbe mutató, és ma is követendő lenne.
És az érthetetlen dolgok itt kezdődnek.
De ezen témakör tárgyalása már átnyúlik A negatívumok témakörébe.
Mezey 1995 környékén megismerkedik egy új fajta képzési rendszerrel melyet az UEFA próbál elterjeszteni a tagországok között. Erre az időszakra datálható az is, hogy Mezey felismeri a TF képzés tarthatatlanságát, és az UEFA- ra hivatkozva kiszorítja a képzésből a TF-t.
Amit Mezeynek sokszor okkal, vagy ok nélkül a fejére olvasnak, (diktatórikus, megsemmisítő vezetői stílus), az most előnyére válik.
Mert rajta kívül egyetlen egy magyar edző sem tudta volna keresztülverni Magyarországon az UEFA rendszerű edzőképzést. Hiszen itt olyan begyepesedett kövületeknek kellett nekimenni, olyan alanyi jogon járó jogosultságokat kellett megszereznie, amihez kellett az a fajta – sokszor kibírhatatlan – karakter, ami őt ezen az úton végig hajtotta.
Az egy másik történet, hogy Mezey mindezen munka gazdasági és kapcsolati előnyeit zseniálisan felismerte.
A többi magyar edző, akik mindig csak sodródnak az árral, és akik állítólag élnek – halnak a magyar futballért, csak akkor álltak az ügy mellé, amikor megérezték a szövetség (hatalom) támogatását és a folyamat visszafordíthatatlanságát.
Folyt. köv.