Írta: Csaszny Bálint
Érdekes, még alig kezdtem az edzői szakmát el és már azon gondolkozom, hogy írok! Megosztom a gondolataimat másokkal is, akik olyan szerencsések, hogy labdarúgó edzők lehetnek.
Lehet, hogy más is kedvet kap hozzá!?
Sokat törtem rajta a fejem, hogy miről is írjak először. Végül úgy döntöttem, hogy elsőnek arról írok, hogy mi kell ahhoz, hogy jó edzéseket tudjunk tartani?
Tudom, furcsa lehet, hogy U-9-es korosztályos edzőként ezzel próbálkozom, de szerintem az alapelvek minden korosztályra érvényesek. Ahhoz, hogy a fejleszteni tudjuk a játékosaink képességeit és a csapatunk játékát, ugyanarra van szükségünk gyerekeknél és felnőtteknél is.
Jókedv és csak a foci
Legfontosabb, hogy az edzések
- jó hangulatúak és
- fejlesztőek legyenek.
Mert akkor tudunk eredményesek, lenni, ha játékosaink imádnak futballozni! Ha csak akkor érzik igazán jól magukat, amikor a pályán vannak, játszanak és alkotnak.
Mikor tudnak alkotni a pályán?
Csak ha érzelem és szenvedély van bennük a labdarúgás iránt.
Mert egy festő vagy egy költő is csak akkor tud egy remekművet megalkotni, ha valami megihleti és ez érzelmeket, szenvedélyt vált ki benne. Sajnos parancsra nem lehet szépet és tetszetőst létrehozni!
„Mert a labdarúgás művészet, nem csak egy sport a sok közül!”
Ebben van hatalmas szerepe az edzőnek, hogy a játékosai ne munkának érezzék a futballt!
Akkor dolgozunk megfelelően a csapatunkkal, ha alig várják, hogy edzésen legyenek, és újra feladatokat kapjanak tőlünk. Mert tudják és érzik is, hogy minden gyakorlat értük van és azért, hogy egyre jobb játékosokká és csapattá váljanak. Szinte izgatottan várják a meccset, hogy megmutassák mennyit fejlődtek!
Itt a szemünkre és a fejünkre lesz első sorban szükségünk.
Amikor nézzük, a meccsen a játékunkat, lássuk, hogy mi miért történik a pályán és gondolkodjunk, azon mivel tudunk a hibákon javítani.
Természetesen azt se felejtsük el soha, hogy ami tökéletesen lett megoldva azt megdicsérjük! Mert a dicséretnél semmi sem lehet ösztönzőbb a csapatnak!
A hangulatról mi gondoskodunk, rajtunk múlik, hogy az edzéseken jókedv uralkodik vagy unalom és legyen már minél előbb vége kedv.
Sajnos ez egy olyan tulajdonság az edzőnek, ami vagy van, vagy nincs! Nem lehet tanulni! Érezni kell, mire van szükség adott pillanatban az edzésen a játékosoknak. Megpróbálom elmagyarázni mire is gondoltam!
Edzésre mindig felkészülten megy el az edző, nem ott találja ki a feladatokat! Így is három lehetőség érheti a gyakorlatok végrehajtása alatt.
- Az első a legideálisabb. Tökéletesen állítottuk össze az edzést és érdekli, a csapatot valamint nem okoz gondot a gyakorlatok megoldása nekik. Folyamatos az odafigyelés és jó a végrehajtás is.
- A második lehetőségnél már probléma merül fel a gyakorlatok megoldása közben. Az adott napra összeállított feladatok nehezek lettek és nem sikerül megfelelően megoldani őket a játékosok többségének. Ez nem feltétlenül azt jelenti, hogy ügyetlenek lettek vagy nem akarják rendesen végrehajtani a gyakorlatokat, még akkor sem, ha tudjuk, hogy meg van már hozzá a tudásuk. Egyszerűen most valamiért nem áll rá az agyuk! Fáradtak, lassabban tudnak gondolkozni és még rengeteg tényezője lehet. A megoldás nem az, hogy elkezdünk velük üvöltözni és lebénázzuk őket! A helyes magatartás ilyenkor, hogy egyszerűbbé alakítjuk át a feladatokat, olyanná, amit tudjuk, hogy biztosan meg tudnak oldani. Soha sem szabad, úgy hazaengedni őket, hogy elégedetlenek lehessenek teljesítményükkel, mert nem tudták jól elvégezni a feladatokat edzésen. Mert egy lelkiismeretes játékos ilyenkor azt gondolhatja magában, hogy most mi haragszunk rá, mert nem elég ügyes a mi elképzeléseinkhez! Ez nyilván való, hogy nem jó!
- A harmadik apropó azért az előzőnél sokkal kellemesebb probléma. Az előre összeállított edzésterv túl egyszerű a játékosok nagy részének! Azért ez mennyivel jobban hangzik! Ugye? Pedig, ha nem foglalkozunk vele itt is bajba kerülhetünk, mint edző. Mert a játékosoknak unalmas lesz és nem fognak teljes erőből dolgozni hisz ezt már tudom ez lesz a fejükben. Nem lesz kihívás nekik, hogy végrehajtsák a feladatokat, időt biztosítunk arra, hogy mással is foglalkozzanak közben, ami nem feltétlenül szükséges edzés közben. Megint nem jó megoldás az üvöltözés a csapattal, hogy bohóckodnak a feladatok elvégzése alatt és ezért nem megy a játék meccsen sem! Ezt azonnal látnunk kell és változtatni! Egyszerű a megoldás, nehezebbé tesszük a gyakorlatokat, hogy rávezessük őket arra, hogy megint odafigyeljenek, és 100 százalékosan koncentráljanak a végrehajtásra. Így megint a mi elképzelésünk szerint ment az edzés, sőt még a csapatunk eggyel feljebb lépett a tudás létráján.