Töretlen lendülettel folytatjuk a magyar UEFA edzőképzés tévútjainak bemutatását, amely természetesen vonatkozik a TF és társintézményeire is. Korábbi cikkeinkben a technika alapfogalom rossz értelmezését mutattuk be.
Ma a taktika terminológia következik.
Mikor 1997-ben elkezdtem megírni A labdarúgás rendszerelmélete című könyvem, én is sokat kínlódtam a taktika alapfogalommal, mert sehogy sem illet bele a folyamatmodellbe.
Azonban a megoldást megadták elődeink, akik döntően nem folyamatban, hanem képben gondolkodtak.
A taktika nem a játék működéséhez, folyamatához tartozó terminológia, hanem a játékképhez kötődik.
A helyes definíciót is ők adták meg a legprecízebben 1936-ban.
Miszerint:
taktika = hadrend és hadi terv. (Holics-Mamusich: A modern futball elmélete 1936).
Máshogy fogalmazva: játékrendszer és csapatjáték. Vagyis a taktika: játékelgondolás, AMIT gondolok a játékkép részleteiről, kognitív tevékenység.
Mindezen fogalomból egyenesen következik, hogy a csapatjáték tervezési kérdés, vagyis az edzőképzésnél kellene lennie egy olyan tanórának, hogy csapatjáték – tervezés. Természetesen mondanom sem kell, hogy 1961 óta ilyen tanóra nincs.
Miért nincs ilyen oktatási óra?
- Azért mert a jelenlegi taktika definícióbal a tervezés nem következik.
- A magyar szakma – miután tervezésre képtelen – azt hirdeti, “ha megtervezem a csapatjátékot, ha leszabályozom a játékot, akkor kiölöm a kreativitást” (by Mezey-Egervári-Both stb.).
Miközben 1941-ben jelent meg Feleki László: A WM rendszer című alapműve, ahol bemutatja a világon elsőként, hogyan kell csapatjátékot tervezni. Innen sikerült eljutnunk oda, hogy amit meg kellene tervezni elődeink szerint, azt nem kell megtervezni az utódok szerint.
Noha legendáink kimondták, hogy a taktika, az játékelgondolás, vagyis kognitív tevékenység, ennek ellenére 1961-től motoros, mozgásos tevékenységként tekintenek rá játékelméleti oldalról. Vagyis polárisan mást értenek a mai oktatók taktika alatt, mint amit érteni kellene.
A taktika kérdéskörén a mai napig tipródik a szakma, mert ők is érzik, hogy annak értelmezése nem egyértelmű, miközben elődeink erre világos útmutatást adtak.
A magyar UEFA edzőképzés még oádig sem jutott el, hogy észre vegye azt, ha logikai ellentmondásba kerül a taktika frontján önmagával.
Mert matematikából tudjuk, ha a=b és b=c, akkor a=c.
Nézzük az edzőképzés két ábráját.
1. ábra szerint a 115. oldalon a taktika kognitív tevékenység és a technika motoros, mozgásos tevékenység
2. ábra szerint a 117. oldalon a taktika mozgásos tevékenység, az ami az előző oldalon kognitív tevékenység volt. Valamint ami a 115. oldalon mozgásos tevékenység volt (technika), azt a 117. oldalon már a taktikával azonosítja.
Az ábrákból láthatjuk, hogy a szerző a 115. oldalon Fórián levezeti , hogy a taktika kognitív, gondolati tevékenység, majd két oldallal később a 117. oldalon leírja, hogy a játékosok labdás és labda nélküli cselekvései a taktika. Vagyis motoros tevékenységnek nevezi azt, amit korábban mentális tevékenységként értelmezett.
Tegyük fel, hogy a 115. oldalon eltalálta helyesen a szerző, hogy a taktika mentális tevékenység. Azonban az a része máris hibás, hogy a mentális tevékenységen beül a taktikát azonosítja az észleléssel, a helyzetfelismeréssel és a döntéssel.
Miért is?
Mert a taktika elődeink szerint a játékkép alkotó eleme, míg az észlelés, helyzetfelismerés és a döntés a játékfolyamat alkotó eleme. Vagyis összemossa gondolatilag a játékképet, a játék folyamattal, miközben ez két különböző dolog.
Vagyis az edzőképző amikor eltalál valamit (értsd: taktika kognitív tevékenység), még azt is rosszul értelmezi.
Összegezve:
- Az Edzőképző a labdarúgás alapfogalmait totálisan félreértelmezi. Még az sem tűnik fel neki, ha két oldalon belül önmagával kerül ellentmondásba.
- A félreértelmezett technika alapfogalomra megalkotja első vezető mantráját: “A technikai elem alkalmazása!”
- A rosszul értelmezett taktika alapfogalomra megalkotja második vezető mantráját: “Technika – taktika a labdarúgásban komplexen kezelve!”
3. ábra: Az edzőképzés első vezető mantrája: “A technikai elem alkalmazása!”
4. ábra: Az edzőképzés második vezető mantrája: “Technika – taktika a labdarúgásban komplexen kezelve!”
Ide kapcsolódik egy személyes történtem Fórián Zsolt Edzőképző Igazgatóval, amikor megkérdeztem, hogy miért nem ad ki könyvet, amikor már 2015-ben beharangozta egy írás kiadását.
A válasza az volt, hogy még nem állt össze logikailag az anyaga. Ami korrekt válasz volt a nem kiadás indoklására.
Azonban egy önmaga által is rendezetlen gondolkodásúnak titulált igazgató kezébe adni a magyar edzőképzést, enyhén szólva is a vicc kategóriája.
Mert a gondolati káosz, a zavarodottság süt az Edzőképző minden anyagából, ami félrenavigálja a jövő edzőit. Ti. a jövő edzői így nem fognak kapni egy átfogó képet, hogy hogyan is kellene gondolkozni a futballról.
Mert a hallgatók sem hülyék.
A logikai bukfenceket, az ellentmondásokat, a zavart gondolkodást ők is észreveszik. Legfeljebb a vizsga előtt nem teszik szóvá, nehogy retorzió érje őket.