Forrás: Futball Tréner 2007
Folytatjuk az „MLSZ szürkeállományának”, Baranya István áldásos munkájának dokumentálását. Az alábbiakban a BLSZ Edzőbizottság elnökének levelét közöljük.
MLSZ Felnőttképzési Intézet
Baranya István részére
Tárgy: BLSZ szervezésű, 2006. decemberi D licences tanfolyam tapasztalatok
1) Többszöri kérésem ellenére a mai napig nem kaptam meg írásban:
- Az oktatók listáját telefonszámmal együtt
- Munkaköri leírásomat, konkrét teendőimet
- Az órarend belső szerkezeti felépítését
- Nem ismerem a szervezeti felépítését az MLSZ Felnőttképzési Intézetének, nem tudom, ehhez, hogy kapcsolódik a BLSZ illetve Edzőbizottsága, mint szervezeti egység, milyen szerződés szabályozza a szervezetek együttműködését és ezeken belül kinek, mi a teendője. A fentiek nem tudása a már részben lezárult D, illetve a most folyó B tanfolyamon is több alkalommal működési zavarokat okozott.
- Nem tudom, ki felé van beszámolási kötelezettségem, javaslatételi lehetőségem stb
- Nem tudom, hogy ki finanszírozza eddig elvégzett munkámat, mert jelenleg nulla forintért ülök reggeltől estig, napi 10 órát a B tanfolyamon. Vagy azt sem tudom, hogy egyáltalán ott kell-e lennem, mint tanfolyamszervezőnek.
2) Az Önök által elfogadott D órarend időpontjában nem biztosítottak vizsgáztatót, erről a hallgatókat nem tájékoztatták. Többször kértem Öntől szóban tájékoztatást a vizsgarendről, hogy tájékoztassam a hallgatóimat róla, hogy ne érje őket meglepetés, de kérdéseimre a mai napig nem kaptam választ
3) Jakab Elek úr szóban megígérte a hallgatóknak, hogy a vizsga előtt kapnak 1 óra konzultációs lehetőséget, ezt nem biztosította nekik a Felnőttképzési Intézet
4) A hallgatók visszajelzése alapján, a vizsgán olyan kérdések szerepeltek, amik nem voltak leoktatva!!!!
5) A D ill a B licences anyag oktatása során, többször és több alkalommal hallom a hivatkozást az oktatóktól, hogy az UEFA ezt mondta, az UEFA azt mondta. Nekem az alábbi szakmai megállapításaim vannak:
- Birtokomban van egy olyan játékmodell, amit az UEFA ajánlott a csatlakozó nemzetek számára. Ezzel szemben a Both József által megszerkesztett és jelenleg is oktatott játékmodell egy mixelt keveréke az UEFA ajánlásnak és a TF-en oktatott modellnek.
Összemixelte a szintetizáló gondolkodásmódot képviselő UEFA modellt, az analizáló gondolkodásmódot képviselő TF modellel. A két modell, külön – külön megállná a helyét, de együtt, csak a zavart fokozza az oktatóknál, illetve a hallgatóknál. Így a dolognak se eleje, se vége.
Miért van jelentősége a korrekt játékmodell használatának?
- Mert onnan vezetem le azokat a képzési és felkészítési részcélokat, amiket az egyes korosztályoknál el kell érni.
- A modellhez mérem haladásomat a képzés és felkészítés folyamán
- A modell alapján alkotom meg mérkőzésanalizáló rendszeremet
- A modell állítja be a hallgató, az oktató gondolkodását
- Az oktatás során használt összes olyan gyűjtőfogalom definíciója, téves és hibás, amely modellezi a labdarúgást
A téves modell, a rossz definíciók következtében a hallgatók részéről felmerülő kérdésre az előadók nem tudnak kielégítő szakmai magyarázatot adni. Arról nem is beszélve, hogy minden modellt leíró gyűjtőfogalom definíciója egy szemléletet, egy látásmódot tükröz. Így a korszerű UEFA törekvéseket gátolja a belterjes magyar, rossz szemléletű, modellt leíró gyűjtőfogalom-rendszer
6) A fenti ellentmondások miatt, tisztelettel kérem Öntől betekintésre azokat az ALAPDOKUMENTUMOKAT, melyekből gyökerezik az egész magyar oktatási anyag.
7) Tudomásom szerint az az UEFA törekvése, hogy minden nemzet illessze saját tradíciójához az ő tudását. Tekintettel arra, hogy ez az illesztés Magyarországon nem történt meg, így felajánlom segítségemet ez ügyben. Bizonyára Ön előtt is tudott, hogy írott formában rendelkezem elődeink szellemi örökségével, rendelkezem azzal a tudásbázissal, amihez kellene illeszteni az UEFA tudását. Úgy gondolom, hogy az oktatás hitelessége és az UEFA törekvése, csak akkor kerül szinkronba, ha ez az illesztés megtörtént.
8) A sikernek három összetevője van:
– kultúra
– technológia
– organizáció.
Ez labdarúgásra lefordítva. A siker összetevői:
– sajátságos a nemzetre jellemző játékkultúra, játékfelfogás, stílus,
– a fenti kultúrát leíró játékmodell,
– az előző kettő szervezése.
Mi van ma?
- Ma nem rendelkezünk kultúrával
- Ma az oktatásban és a gyakorlatban nem rendelkezünk a magyar tradíciót leíró játékmodellel és annak szervezésével.
- Ellenben rendelkezünk, egy UEFA által nem ajánlott, de az UEFA – ra hivatkozva oktatott játékmodellel és annak szervezésével.
9) Szóban már jeleztem Önnek, hogy a tradicionális magyar labdarúgó kultúra feltámasztása megoldható, hiszen rendelkezem ennek írott formájával. Úgy gondolom, hogy gyökereink, történelmünk, edzőlegendáink szellemi üzenetének megismertetése, nemcsak kötelessége, de feladata is az edzőket oktató intézménynek. Arról nem is beszélve, hogy a tradicionális magyar labdarúgó kultúrát leíró játékmodell a mai napig a legkorszerűbb a világon. Nem más, mint az UEFA edzőképzése, hanem több, mégpedig sokkal több.
Úgy gondolom, hogy ezzel tartozunk Bukovinak, Kalocsaynak, Kovács Ferencnek, Barótinak, Sebesnek, Lakatnak, Szűcs Gyulának stb., illetve tartozunk az ezt megjelenítő világklasszis focistáinknak, Puskásnak és társainak.
Budapest, 2007-01-09
Ferenczi Attila
BLSZ Edzőbizottság Elnök