Írta: bary
A labdarúgásban azokat a játékosokat tartják jó játékosoknak, akik képesek átlátni a pályát, nem beszélve arról, hogy szükség esetén képesek irányt váltani.
De ugyanez elmondható-e a mindenkori futballvezetőkről is?
A magyar utánpótlásképzés irányvonala időről-időre változik annak okán, hogy éppen kik ülnek a vezetői bársonyszékekben. Igazából, nem az időnkénti irányváltás a probléma, hanem az, hogy akik az aktuális irányt képviselik, felelősségteljesen gondolkodnak-e regnálásuk ideje alatt? De hogy is gondolhatnám, hogy az illetékesek tisztában lennének azzal, hogy évtizedek óta nem tudnak rálépni a helyes útra (kivéve Sisa Tíbor).
Ez a téma már régóta foglalkoztat, mégpedig azért, mert a gyakorlat azt példázza, hogy az elitképzés a kormányzati támogatás mellett sem képes hazai minőségi futballistákat felmutatni, még a fiatal szabály bevezetésével sem. A fiatalszabály bizonyára az elitképzés eredményességét hivatott bizonyítani, annak ellenére is, hogy a gyakorlat nem ezt igazolja.
Öntsünk tiszta vizet a pohárba!
Mi a probléma a futballképzéssel, utánpótlásképzéssel?
Egyszerűen és röviden fogalmazva, nem hatékony.
Hiába az sok pálya, hiába épültek az új modern stadionok, hiába a Bozsik program, hiába a sok modernnek vélt módszer, hiába a fiatalszabály, hiába pumpálnak iszonyat mennyiségű pénzt a futballba, nemzetközi szinten még egy jobb-bekket sem tudott kitermelni ez a rendszer.
Miért is?
Mert a magyar up szakma beleszerelmesedik valamilyen éppen divatos oktatási módszerbe és azt használja, anélkül, hogy átlátná annak hatásait. A mai játékosképzés domináns futball-lózungja a kognitív képesség fejlesztése!
Nézzük az élenjáró módszereket!
A teljesség igénye nélkül, az alábbi módszerek terjedtek el néhány éve!
Smart Goals – felvillanó lámpák között technikai feladatmegoldás
Mit fejleszt?
- állítólag a kognitív képességet, reagálásgyorsaságot fejleszti
Háromszín alkalmazása
Mit fejleszt?
- állítólag a kognitív képességet, három játékos együttműködését fejleszti
Számozott bóják használata
Mit fejleszt?
- állítólag a kognitív képességet, reagálásgyorsaságot fejleszti,
Szivacslabda, teniszlabda, gumilabda használata
Mit fejleszt?
- valóban labdaérzék fejleszthető, de ezt tudták elődeink is
Világító póló
Mit fejleszt?
- állítólag reagálásgyorsaságot, kognitív képességet fejleszti
A fent felsorolt módszerek ma slágerkategóriába tartozó módszerek, népszerűségük az ég alját nyaldossák. Ezek alapján olyan futballértelmiség van születőben, amit még nem látott a világ. Nyilván szükség van fogadókészségre az edzők részéről is.
Mivel kitermelt a rendszer egy végrehajtó edzői réteget, nem kell gondolkodni azon, hogy miért rossz, miért nem fejlesztenek ezek a módszerek, illetve fejlesztenek, de nem ésszerű, nem célirányos mozgásokból épülnek fel a gyakorlatok, így nem a játékkészség, játékolvasás fejlődik általuk, hanem az általános technikai készség.
Mégis mi a megoldás, mi, azaz út, ami előre visz, ami a fejlődést segítheti?
- Futballoktatás futballproblémán keresztül,
- futballoktatás valós játékhelyzeteken keresztül,
- futballoktatás szerepkörök szerint,
- futballoktatás oktatási folyamatban részfolyamatokon keresztül valósulhat meg.
Mindezeket a mai napig nem ismerték fel, így aztán semmi esélye annak, hogy bármit is fog változni a magyar futballért felelős „szakemberek” gondolkodása.
A futballoktatás, játékosképzés az olvasatukban komplex fejlesztés, miközben a futballt technikára, taktikára, kondícióra, valamint kognitív képességre osztják fel. Ezt az ellentmondást sem képesek felismerni, mivel analizáló aggyal gondolkodnak.
A futball rendszerjáték, ami azt feltételezi, hogy a játékosoknak rendszerben kell gondolkodniuk, továbbá azt feltételezi, hogy a rendszerben tudatos összműködésre, tudatos, összehangolt együttműködésre kell felkészíteni a fiatalokat.
A rendszer jellegzetessége még, hogy a játékosok a játékszerkezet adta lehetőségek következtében többféle alakzatot vehetnek fel a játékszervezés során, következésképpen a játékhelyzet megoldó és teremtőképességet fejleszti, ami által a játékolvasási képesség is fejlődik.
Minél fejlettebb a játékolvasási képesség, annál magasabb szintű lesz a játékkészség is. Ezek a játékelméleti kérdések összefüggenek, kiegészítik egymást.
A következő példán keresztül szeretném a különbséget érzékeltetni a mai „modern módszer” és a “hagyományos módszer” között.
Reagáláson alapuló módszer
Egy nagyon egyszerű példagyakorlat.
Gyakorlat leírása
- a játékos a bóják mellett 3x irányt vált, majd az edzőtől labdát kap
- az edző bemondására kiválasztja a megfelelő színű kaput, majd a kapuba rúgja a labdát
Miért rossz a módszer (hibapontok)?!
- az edző dönt nem a játékos
- ha az edző nem jól ütemezi a szín bemondását, lassú lesz vagy elkapkodott lesz a reagálás és a megoldás is
- a második gyakorlat után megjegyzi a játékos a kapuk színét, következésképpen nem kell felnéznie, hogy tájékozódjon
- lényegtelen a rúgás erőssége, üteme, a passzérzék nem fejlődik
- nincs pozíció, nincs társakkal való összműködés, nincs játékhelyzet – megoldás
- nem fejleszti a játékkészséget, játékolvasást
Valós játékhelyzetre reagálás aktív ellenállás nélkül
Játékszervezés
- alakzatbontás-építés
Alakzatok
- vonal-háromszög (vonalból-háromszög)
Lehetséges pozíciók
Középső sávban
- 6-8-8
- 6-6-10
- 8-8-9
Szélső sávban
- 2-8-7
- 4-8-11
Gyakorlat leírása
- a játékos bóják közötti irányváltások után labdát kap az edzőtől
- a védővonal előtt elhelyezkedő játékosok (vonalban) különböző mozgásfeladatot végeznek az edzőtől visszakapott labda ütemére (például hármas forgás)
- bármelyik játékos indíthatja a mozgást, a másik kettőnek erre kell reagálni
- mozgásfeladatok
- visszalépés
- keresztbe futás-területnyitás
- mélységi beindulás
- a kapott labdával a mélységi beindulót kell megjátszani
- befejezés kapura lövessel
Megjegyzés:
- első szinten a bábuk által kialakított védővonal jelenti a nehezített feltételt
- bármelyik játékos indíthatja a mozgást
Mit fejleszt, miért jó a módszer!?
- 3-4 játékos közötti összműködést fejleszti
- meghatározott pozíciókban végezhetik a mozgásokat
- labdás játékosnak a labda megjátszása előtt tájékozódnia kell
- egymás mozgására kell reagálni
- ütemérzéket fejleszt
- passzerősséget, passzpontosságot fejleszt
- tudatos, ésszerű és célszerű mozgásokból áll
- a labdás valós játhelyzetben reagál
- játékhelyzet – megoldás képessége fejlődik
Megjegyzés:
- a gyakorlat tovább fejleszthető úgy, hogy a mozgásfeladatokat variáljuk, vagy az ellenállást növeljük védők bevonásával
Oktatási folyamat szintjei
Első szint
- mozgásfeladatok beállítása egyfázisú gyakorlatban
Második szint
- részleges nyomás alatt gyakorlás
Harmadik szint
- aktív ellenállás mellett gyakorlás
Negyedik szint
- valós játékhelyzetben gyakorlás
- előzmény – edző játékos összjátéka
- domináns elem – három játékos összműködése
- következmény – befejezés
Ötödik szint
- Edzésjátékban gyakorlás
Hatodik szint
- Mérkőzésjátékban gyakorlás
Az oktatási folyamatban egy-egy szint átléphető a játékosok felkészültsége, tudásszintjének megfelelően.
Remélem látható, és érzékelhető a különbség a két módszer között. Ez alapján könnyen eldönthető miért tartom rossz iránynak a ma divatos módszereket. Azt javaslom, hogy a valós játékhelyzeten alapuló módszert is vegyék elő néha-néha az edzőkollégák, higgyék el, hogy olyan nagy kárt nem fognak okozni a játékosaiknak.
Kapcsolódó kiadvány. Katt a linkre!