Korábban, amikor még Thierry Henry aktív labdarúgó volt, azt nyilatkozat, hogy volt olyan edzés gyerekkorában, amikor órákig gyakorolták a belsővel való rúgást, arról viszont nincs információ, hogy a gyakorlást analitikusan vagy komplex módon végeztették. A gyakorlat azt mutatta, hogy megtanultak belsővel rúgni. Belsővel történő rúgásnak is van nagyon sok változata, mégpedig rövid, hosszú, lapos, kiemelt, kapáslövés stb.
Ettől a fajta edzéstípustól ma irtóznak a modern kor edzéstudósai.
Nem lehet izolált, nem lehet analitikus, nem lehet sok ismétlés a gyakorlatban, mert megunja a játékospalánta, ugyanis a jó edzés az, amiben jól érzi magát.
Az érzés megvan, de a fejlesztés nagyon nem.
Véleményem szerint nagyon kevés edzésjáték alkalmas arra, hogy megfelelő ismétlésszámot biztosítson a készségek magasszintű elsajátításához. Ez a kulcsa a fejlesztésnek, és nem az, hogy mit érez közben a játékos. Ha hihető, ha nem, az fejleszt, ami egyben unalmas is!
Ezek szerint a közismert mondás – „Az ismétlés a tudás anyja” – oktatás minden területére igaz, csak a futballra nem. A futballban csak hátráltatja a tanulást, a fejlesztést.
Bizonyára az iskolában is játékosan oktatják a matekot, a magyart, a történelmet, a nyelveket és minden tantárgyat, kihagyva az oktatási folyamatból az ismétlést, nehogy megunja a kis nebuló a tananyagot.
A futballban az edzés a jókedv, a happy, a flow nélkül semmit sem ér.
De nézzük meg, hogy nálam okosabbak mit mondanak az ismétlésről:
„Ha bármilyen területen fejlődni akarsz, megfelelő mennyiségű ismétlésre van szükség”. (Flemming Pedersen)
… a készség automatizáltsága is lényeges azért, hogy a figyelem „kifelé fordulhasson”, azaz a szituáció észlelésre a helyzetek elemzésére irányulhasson. (Dr. Nagy György: Cselekvéstanulás és mozgástranszfer)
Az automatizálás ebben az esetben megegyezik a sok ismétléssel. A készségfejlesztés fontos kritériuma az ismétlés, de nem mindegy, hogy milyen időközönként, mennyi ismétlésszámot kell a készség fejlesztésére fordítani.
Az edzésjátékokban a játékhelyzet-megoldás eszköze a technika, míg a játékhelyzet-megoldás folyamata az összjáték és összműködési elemek kombinációiból épül fel. Ha rossz a technikai megoldás, rossz lesz a helyzetmegoldás is. A megfelelő számú ismétlés viszont nemcsak a technikára vonatkozik, hanem az összjáték és az összműködés magas szintje is feltételezi az automatizmusok kialakítását.
Régen úgy nevezték a technikai fejlesztést, hogy a mozdulatok beidegzése. A mai modern futball egyik sajátja a gyorsaság, vagyis a gyors játék, a gyors döntés megköveteli, hogy a mozgásokat is beidegezzük, ezért van szükség a pálya adott területein, adott játékosok közötti kapcsolatok kiépítésére. Ami viszont spontán nem alakul ki, bármennyire modern, bármennyire trendi az edzésjáték nem lesz fejlesztő a mozgásfeladatok, a játékosok közötti összműködés tekintetében.
Ezért van szükség sokszor az unalomig ismételt gyakorlatokra az oktatás folyamatában. Ha a kiépített kapcsolatok zsigerből jönnek az egyben megmutatkozik a játékhelyzet-teremtő képességben is, ami a kezdeményező futball egyik sajátja.
.