Írta: bary
Albert Einstein:
„Nem minden számít, amit meg lehet számolni, és nem mindent lehet megszámolni, ami számít.”
Közismert labdarúgó szakterminológia évekkel ezelőtt meghódította a magyar labdarúgó világot, amiben nem kis szerepe volt Mezey-Both párosnak. Általuk bevezetett labdabirtoklás kiirthatatlanul elterjedt a magyar labdarúgó szaknyelvben, mint parlagfű a honi termőföldeken. Mezeyék regnálása óta ez a fogalom most is ott burjánzik a futballpályák „zöld” gyepén. A közelmúlt Barca futballja még inkább segített abban, hogy ezer szállal kapaszkodjon a „magyar futballtermőföldben”.
Szakterminológia érzékenységem nem hagy nyugodni már jó ideje, ezért fogalmazódtak meg bennem a következő kérdések:
- Valójában mit értünk labdabirtokláson?
- Kell-e nagyobb jelentőséget tulajdonítani a labdabirtoklásnak?
- „Amíg nálunk van a labda nem kaphatunk gólt.” – elv a ludas?
- A labdabirtoklás cél, vagy eszköz?
- Koncepció vagy stílus?
Amióta a Barca futballjával meghódította a világot a labdabirtoklás különleges figyelmet vívott ki magának, ugyanis a játékszervezési koncepcióját azonosítják a labdabirtoklással. A labdabirtoklás, mint koncepció szélvészsebesen söpört végig Európa futballpályáin. Egy gyenge fuvallat belibbentette a magyar pályákra is, és látszólag igazolást nyert a Mezey-Both-féle teória.
A labdabirtoklás tekintetében három fázist (játékállapotot) különböztettek meg Mezeyék, úgy mint:
- labdabirtoklás
- ellenfél labdabirtoklása
- labdabirtoklás váltás
Mezeyékkel ellentétben a labdabirtoklást a „Nesze semmi, fogd meg jól!” – közhellyel jellemezhetem legjobban.
Mezey által bevezetett labdabirtoklás tartja az edzők gondolkodását kalodában, ahonnan nehéz szabadulni. Ez a gondolkodás évtizedekre gyakorolt olyan hatást, amit szinte lehetetlen helyrehozni. A labdabirtoklás nélkülözi mindazt a tartalmat, ami a labdarúgást magasabb szintre emeli, azaz a stílust.
De mit mutat meg a labdabirtoklás?
- magas szintű technikai képzettséget?
- játékkapcsolatok szintjét?
- tudatos összműködést?
- harmonikus együttműködést?
Egyetlen dolgot mutat meg, mégpedig azt, hogy egy adott mérkőzésen, egy adott csapat %-ban kifejezve mennyit birtokolja a labdát.
De tovább boncolhatjuk a kérdést.
A labdabirtoklás %-ban kifejezett aránya mit mutat meg?
- hányszor kezdeményezett egy csapat?
- hány passzból állt egy labdabirtokló periódus?
- összműködés harmóniáját?
- összműködés ritmusát?
- összműködés gyorsaságát?
- hányszor történt eredményes befejezés?
Egyiket sem!
Olyan statisztikai mutató, ami egy magasan jegyzett futballkultúrában a magas technikai képzettségű csapatoknál következménye a tudatos játékszervezésnek, a magas szintű összműködésnek.
A csapatjáték belső törvényszerűségei, logikai felépítése nem mutatkozik meg a labdabirtoklásban.
A labdabirtoklás egy megfoghatatlan valami, ugyanis nincs célja, iránya, ritmusa, mélysége, szélessége, így aztán nem sokat kezd vele a „futballszakember”. A laikus is látja azt, hogy melyik csapat „birtokolja” többet a labdát egy mérkőzésen, ami lehet meddő fölény, céltalan adogatás a tudatos összműködés legkisebb jelét sem mutatva.
Szóval, a labdabirtoklási fölényt felismerni nem nagy kunszt, ami pedig a végeredményt illeti, egyre inkább kezdi elveszíteni jelentőségét, egyeduralkodását. Ilyen értelemben a labdabirtoklás és az eredmény nincs szinkronban egymással. A topfutballban a mennyiségi fölény helyett a minőségi fölény lett (volt) a mérvadó.
Az UEFA- edzőképzésünk a labdabirtoklás tekintetében csak a felismerésig jutott, a mögöttes tartalom, a játékszervezés törvényszerűségei elkerülték a figyelmét. A labdabirtoklás célként jelenik meg a képzés metódusában, minek következtében célként jelenik meg a magyar labdarúgásban is.
De mi a lényege labdabirtokló koncepciónak?
A koncepció a játék egészére vonatkozik, a részletek a taktika által válnak felismerhetővé. A koncepcióval nincs semmi probléma, ha e mögött a koncepció mögött eszközrendszer is rendelkezésre áll.
Nézzük meg, hogy mit ért a Barcelona labdabirtokláson?
A Barcelona labdabirtoklása háromszögépítés-bontás sorozatára épül.
Filozófiájuk:
- az ellenfél térfelén lejátszani a mérkőzést, ott támadni és ott védekezni
Célja:
- tömörülő védekezésen rések keresése, aminek a befejezése a „gyilkos” passz
- nyomás alatt tartani a védekező csapatot
- A fenti célok következménye: labdabirtoklás
Röviden összegezve:
Barcelona esetén:
- cél: játékszervezés
- koncepció: labdabirtoklás
- alakzat: háromszögek
- eszköz: háromszögépítés-bontás
- következmény: hatékony labdabirtoklás
Labdabirtokló gondolatot Átvevő esetén:
- cél: labdabirtoklás
- koncepció: labdabirtoklás
- eszköz: labdabirtoklás
- alakzat: nincs
- következmény: káosz
Egy felmérés szerint egy mérkőzésen átlagban 400x cserél gazdát a labda, amiből arra lehet következtetni, hogy egy csapatnak 200x van lehetősége „labdabirtoklásra”, helyesebben a játék kezdeményezésére.
Ez a kezdeményezés felfogásban, időben, irányban egy-egy csapat esetében merőben más lehet, mégpedig a labda birtokában milyen cél vezérli a támadó csapat játékfelfogását.
A másik tévedés ezzel a szakkifejezéssel kapcsolatban, hogy a labdabirtoklást a stílussal azonosítják.
Mi a stílus?
Stílus = Kialakult, beidegzett játékmód (stílusjellemzők összessége)
Ahogyan gondolkodunk a játékról. Ahogyan játszik egy csapat.
„Az a kérdés, hogy egy csapat a játék folyamat alatt, hogyan játszik, lapos, vagy magas labdákkal, egyből, vagy kettőből, rövid vagy hosszú passzokkal, ez még nem maga, hanem csak a játék módja, modora.” (Dr. Kovács Ferenc 1945)
Értsd: amíg egy csapat mérkőzésről-mérkőzésre változtatja játékmódját a stratégiai cél érdekében, addig nem beszélhetünk stílusról. De ha egy csapat játékmódja hosszútávon, folyamatosan felismerhető és amely játékmód mellett kitart a mérkőzés állásától függetlenül állhatatosan, következetesen, ott már beszélhetünk kialakult, beidegzett játékmódról, más néven stílusról.
JÁTÉKSTÍLUS = egységes játékkép (stíluskép + játékkoncepció kép + taktikai kép)
Formanyelve: alakzatépítés -bontás
Formaelemei (stíluselemek): rövidpassz, hosszúpassz, kényszerítő átadás, domináns összjáték kombinációk stb.
A formanyelv sajátos játékszervezési eszköz, ami más-más lehet a különböző nemzetek futballjában.
PL:
- brazil, spanyol: háromszög építés-bontás
- holland: rombusz építés- bontás
- angol: felívelés
- olasz: indítás
Játékkoncepció: a játék egészére vonatkozó játékelKÉPzelés (pl. rövidpasszos, labdabirtoklásra épülő alakzatépítő-bontó játék).
Labdabirtoklás eszköz vagy cél?
Ha eszközként tekintünk a labdabirtoklásra, akkor …..
Játékszervezés eszköze:
- cél: TUDATOS összműködés
- alakzatépítés-bontás (formaelemek domináns jelenléte)
Következménye:
- hatékony labdabirtoklás
- stílusos játék
Ha célként tekintünk a labdabirtoklásra, akkor …..
Cél: labdabirtoklás
- eszköz – labdabirtoklás
Következménye:
- káosz a köbön
Amikor a labdabirtokló koncepció a játékszervezés céljaként jelenik meg az átvevő gondolkodásában, a labdabirtoklás belső logikája belső tartalma felismerhetetlen. Az út a felismeréstől a kivitelezésig csak akkor lehetséges, ha az átvevő megérti és átveszi a labdabirtoklás belső tartalmát is.
Felismerés (magas labdabirtoklás) – cél (tudatos játékszervezés) – eszköz (alakzatépítés-bontás) – kivitelezés (előre jutás) – következmény (labdabirtoklás)
A cél mindig magasabb rendű, mint az eszköz.
A célhoz rendeljük az eszközt, és nem a célt azonosítjuk az eszközzel.
Éppen ezért, a magyar edzők tévesen gondolják azt, hogy a labdabirtoklást labdabirtokló játékkal lehet fejleszteni.
Eszközt azonosítják a céllal. Vi.
- cél – labdabirtoklás
- eszköz-labdabirtokló játék
Helyesen:
cél – játékelv által szabályozott edzéseszköz – kivitelezés – következmény
A „magyar” labdabirtoklás célja a labdabirtoklás:
- nem az előre jutás a cél
- nem a támadó játékszervezés a cél
- nem a támadásépítés a cél
- nem a védelmi vonalak átjátszására irányuló összműködés a cél.
Ha a játékosok szerepkörének megfelelő feladatukat jól oldják meg, lehet belőle hatékony labdabirtoklás.
A hatékony labdabirtokláshoz kell:
- egy mélységi szervező
- két kombinatív képességű támadó középpályás
- két támadó szellemű szélső védő
- legalább egy szervezni tudó belső védő
- magas intelligenciájú csatár
Legalább 7 olyan játékos kell, amelyek technikai-taktikai képzettsége magas. Ezek magas szintű céltudatos, harmonikus kapcsolata eredményezi a magasszintű csapatjátékot.
Játékszervezés:
- Csapatjátékszervezési elvek által összehangolt játékhelyzetmegoldások tudatos viselkedési módja.
Céltudatosság:
- előrejutás szándéka
- stílus – előrejutás módja
- koncepció: játékosok együttműködése
- szerepkörök rugalmas kezelése
- egymás funkcionális kiegészítése
Mi történik akkor, amikor egy csapat megszerzi a labdát?
Támad!
A támadás feltétele a labdabirtoklás és nem célja.
Hogyan támad?
- támadást épít
- támadást vezet
- támadást sző
Csapattámadó Eszköze:
- egyenes támadás
- tempótámadás
- kombinációs támadás
- kontrajáték
- pozíciós játék stb
Cél: az előrejutás a védekező csapattal szemben.
Ha továbbra sem változik az edzők szemlélete, még nagyon sokat kell várni arra, hogy a stílusos futball felváltsa a labdabirtoklásra épülő stílustalan játékot.
Ha az edzőtársadalom továbbra sem lesz birtokában a céltudatos játékot átadni képes tudásnak, a „labdabirtoklásunk” nem viszi előre a futballunk színvonalát.