Írta: bary
Ferenczi Attila szerint több, mint 22 féle képzési módszer él és virul a futballképzés „magasiskolájában”. Szerintem nem a módszer a kulcskérdés a futballoktatás folyamatában, hanem maga az alany, a játékos. Az alanyt hagyjuk most, nézzük az állítmányt!
Mi is a módszer definíciója?
- Olyan eljárás, amit a cél elérése érdekében tudatosan felhasználunk.
A definíció két fontos fogalmat tartalmaz,
- egyik a cél,
- a másik a tudatosság, ebből kell kiindulni.
Vagyis minden eljárás módszer, aminek van célja és tudatos. Itt le is zárhatnánk a történetet, de ne dobjuk el ilyen hamar, boncolgassuk egy kicsit.
A cél mindig a hatékonyságot veszi célba, vagyis a hatékony módszer a végeredményben mutatkozik meg. A módszer célja a hatékonyság, a hatékonyság végkifejlete az eredményesség. „Csiki-csuki” állapot.
A módszer eszköz, míg a játékos fejlődése visszacsatolás a módszer hatékonyságáról.
De be lehet – e bizonyítani az egyes módszerek hatékonyságát, eredményességét?
Melyik jobb a másiknál?
A tapasztalatom az, hogy minden edző bízik magában, abban a módszerben, amit alkalmaz, még ha nem is tudja, hogy mire is szolgál az általa preferált módszer. Az MLSZ és az Edzőképző központ nyújt némi „segítséget”, a következőképpen.
- „A módszer a tanítás leegyszerűsítése.”
- „Előre tervezett, lépésekre osztott folyamat.”
Kérdésként merül fel:
Miért kell a tanítást leegyszerűsíteni?
A leegyszerűsítés szó helyett a lebutítást használom, már meg is kapjuk a választ a kérdésre, tervezni meg utólag nagy bravúr lenne.
Mindenesetre tegyünk különbséget az oktatási módszer és az edzésmódszer között.
Edzésmódszer:
- Az a tervszerű eljárás, amely az edzéscélnak megfelelően határozza meg az edzés tartalmát a felhasznált eszközöket és a terhelési módszereket.
Oktatási módszer:
- A célhoz vezető út, a cél elérését biztosító eljárások. Az oktatási módszer az oktatási folyamat állandó, ismétlődő összetevői.
Amint látható az edzéscél és a célhoz vezető út nem ugyanaz. Az edzéscél változik, míg az oktatási módszer (célhoz vezető út) állandó.
Az edzés tartalma az edző gondolkodását tükrözi, a látásmódja fejeződik ki a választott edzéseszközökben.
A célhoz vezető út pedig ki van kövezve, csak ismernie kellene az oktatási folyamatot.
Vajon minden módszer egyformán hatékony?
Hogyan lehet bebizonyítani, egyáltalán be lehet-e bizonyítani, hogy melyik módszer hatékonyabb, jobb a másiknál?
Hogyne lehetne?
Jobb játékosokkal hatékonyabb, eredményesebb a munka!
Ilyen egyszerű lenne?
Az edző hozzáadott értéke mérhető-e a választott edzésmódszer alkalmazása során?
A kérdések csak sorjáznak, és megválaszolásra várnak.
Az edzői szakma hatékonysága játékosállományfüggő, ezért nagyon nehéz az edző hozzáadott értékét megbecsülni, az edzésmódszer eredményességét úgyszintén a játékosok képességei határozzák meg.
Egy edző nem azért lehet eredménytelen mert rossz, elavult módszert alkalmaz, hanem a játékosok képességei behatároltak, vagy éppenséggel egy csapat eredményessége nem a legmodernebb edzésmódszernek köszönhető. Szóval nagyon bonyolult, ezért a futballedzői szakmát sűrű köd lepi be, amin átlátni szinte lehetetlen.
Adja magát a kérdés, hogy mi az az eredmény, amivel a fejlődést ki lehet fejezni?
A tapasztalat azt mutatja, hogy a klubok, az edzők arra törekszenek, hogy folyamatosan emeljék a játékosállomány minőségét, a minőségi változás ezáltal az eredményességre is hatással van. Ebben az esetben lehet bármi az edzésmódszer az eredmény javulása garantált.
Egy edzésmódszer hatékonysága tehát a minőségi javulás miatt nem kimutatható. Igazából a módszer hatékonysága akkor mutatható ki, ha változatlan játékosállománnyal elvégeztetnénk mindkét módszert, de az lehetetlen, hogy időben visszalépve ez megvalósuljon. A teszt és kontrollcsoport viszont ugyanazt a módszert alkalmazva a játékosállomány valószínűsíthető minőségi különbsége miatt nem ad hiteles választ a kérdésre.
Azt mindenesetre nem árt tisztázni, hogy nagyon fontos
- az edzői karakter,
- az edző felkészültsége,
- látásmódja tudásátadó képessége, valamint az, hogy
- meglátja-e a futballproblémát amit orvosolni kell.
- Nem beszélve arról, hogy képes e az eszköztárat a fejlődés ütemét megfelelően megtervezni összeállítani a képességek szintjét figyelembe venni.
Összegzésképpen elmondható, hogy a módszer meggyőződésből fakad, kell hozzá minőségi játékosállomány, karakteres edző, tudásátadó képesség, tervezni és folyamatot jól átlátni tudó képesség, valamint pedagógiai érzék.
2022.10.19. bary