A magyar UEFA edzőképzés játékelméleti problémái 1.


Az UEFA rendszerű edzőképzésünk 25 éves jubileumát ünnepli. Beindításakor 5-7 évre becsülték a szakemberek azt az időt, amikor majd érezteti hatását ez a korszerűnek mondott képzés.

Nyilasi Tibor, Kis László, Róth Antal a kezdetek óta  menedzseli ezt a projektet és különböző funkciókban vesz részt a program megvalósításában. Munkájukról még 25 év után sem vontak mérleget.

Ahhoz nem kell szakembernek lenni, hogy edzőképzésünk – jelenlegi igazgatója: Fórián Zsolt – hatékonyságát értékelni tudjuk, hiszen az a tény, hogy nincsenek futballteoretikusaink, nincsenek minőségi játékosaink, válogatott csapatunk  rangsora a világ középmezőnyébe helyez el minket -, mutatja helyünk a nagyvilágban.

Jelen sorozatunkban arra világítunk rá, hogy hogyan navigálja félre jelenlegi edzőképzésünk is a jövő edzőit.

Oknyomozásunkat kezdjük egy olyan kiinduló tézissel, aminek alapjaiban kellene befolyásolni minden oktatási intézmény és minden edző gondolkodását.

Páder (1981 Kosárlabdázás):

„A technika helyes értelmezését lényeges szemléleti kérdésnek tekintjük, mert egy sportág oktatását csak így tudjuk megvalósítani.”

A fenti vezérgondolatból azt a következtetést vonhatjuk le, hogy a technika alapfogalom értelmezése kulcsfontosságú, hiszen ettől függ a képzésünk végterméke, hogy milyen minőségű játékoshoz jutunk hozzá.

Az elmúlt 60 év magyar futballeredményei bizonyítják, hogy az a fajta technika értelmezés, amit jelenleg mantráznak az oktatási intézményeink, nem jó.

A technika alatt mozgásmódot értenek, miközben a technika – elődeink tanítása szerint -: mozgásfeladat.

A technika alapfogalom definíciójának semmi jelentőséget nem tulajdonít az edzőképzés, miközben ennek a szónak a totális lreértelmezése süllyesztette el a magyar futballt. Hiszen, ha más az értelmezés, más lesz a képzés is.

Egy hasonlatot mondok, hogy mindenki megértse a probléma súlyosságát.

A beszéd és az írás során a legkisebb értelmes egység a szó, amit viszont betűvel írunk le. Nem mindegy, hogy a leendő játékosnak betűket oktatunk, amit vagy össze-tud rakni szavakká vagy nem, vagy a futballgondolat kifejezésére szavakkal látjuk el.

A mozgásmód a betű megfelelője, míg a mozgásfeladat a szóval azonosítható.

Vagyis az edzőképző azon vezető mantrája, hogy a “TECHNIKAI ELEM ALKALMAZÁSÁT” oktassuk, az kb. azt jelenti, hogy egy regény írásához az ABC betűit kell felhasználni és eközben azt kutatjuk, hogy miért jó a regény? És megvizsgáljuk, hogy melyik betűből, hány darab volt benne.

Gondolom az olvasó is látja ennek az agyament gondolkodásnak az abszurditását.

Mert a gondolatok kifejezéséhez a szavakra van szükségünk. Levezetésünkből tisztán látható, hogy a rossz definíció okán kapjuk meg a mekegő-makogó (betűk) magyar futballistát, aki nem tud futballgondolatot (szavak, mondatok) kifejezni.

Mindezen tévtudásra intézményesített keretek között tehetünk szert, sok pénzért.

Kapcsolódó kiadványunk:

 

You May Also Like

Cikkajánló. Olvass bele!
Rossi csapata permanens fejlődésben
Close