Az UEFA rendszerű edzőképzésünk 25 éves jubileumát ünnepli. Beindításakor 5-7 évre becsülték a szakemberek azt az időt, amikor majd érezteti hatását ez a korszerűnek mondott képzés.
Nyilasi Tibor, Kis László, Róth Antal a kezdetek óta menedzseli ezt a projektet és különböző funkciókban vesz részt a program megvalósításában. Munkájukról még 25 év után sem vontak mérleget.
Ahhoz nem kell szakembernek lenni, hogy edzőképzésünk – jelenlegi igazgatója: Fórián Zsolt – hatékonyságát értékelni tudjuk, hiszen az a tény, hogy nincsenek futballteoretikusaink, nincsenek minőségi játékosaink, válogatott csapatunk rangsora a világ középmezőnyébe helyez el minket -, mutatja helyünk a nagyvilágban.
Jelen sorozatunkban arra világítunk rá, hogy hogyan navigálja félre jelenlegi edzőképzésünk is a jövő edzőit.
Oknyomozásunkat kezdjük egy olyan kiinduló tézissel, aminek alapjaiban kellene befolyásolni minden oktatási intézmény és minden edző gondolkodását.
Páder (1981 Kosárlabdázás):
„A technika helyes értelmezését lényeges szemléleti kérdésnek tekintjük, mert egy sportág oktatását csak így tudjuk megvalósítani.”
A fenti vezérgondolatból azt a következtetést vonhatjuk le, hogy a technika alapfogalom értelmezése kulcsfontosságú, hiszen ettől függ a képzésünk végterméke, hogy milyen minőségű játékoshoz jutunk hozzá.
Az elmúlt 60 év magyar futballeredményei bizonyítják, hogy az a fajta technika értelmezés, amit jelenleg mantráznak az oktatási intézményeink, nem jó.
A technika alatt mozgásmódot értenek, miközben a technika – elődeink tanítása szerint -: mozgásfeladat.
A technika alapfogalom definíciójának semmi jelentőséget nem tulajdonít az edzőképzés, miközben ennek a szónak a totális félreértelmezése süllyesztette el a magyar futballt. Hiszen, ha más az értelmezés, más lesz a képzés is.
Egy hasonlatot mondok, hogy mindenki megértse a probléma súlyosságát.
A beszéd és az írás során a legkisebb értelmes egység a szó, amit viszont betűvel írunk le. Nem mindegy, hogy a leendő játékosnak betűket oktatunk, amit vagy össze-tud rakni szavakká vagy nem, vagy a futballgondolat kifejezésére szavakkal látjuk el.
A mozgásmód a betű megfelelője, míg a mozgásfeladat a szóval azonosítható.
Vagyis az edzőképző azon vezető mantrája, hogy a “TECHNIKAI ELEM ALKALMAZÁSÁT” oktassuk, az kb. azt jelenti, hogy egy regény írásához az ABC betűit kell felhasználni és eközben azt kutatjuk, hogy miért jó a regény? És megvizsgáljuk, hogy melyik betűből, hány darab volt benne.
Gondolom az olvasó is látja ennek az agyament gondolkodásnak az abszurditását.
Mert a gondolatok kifejezéséhez a szavakra van szükségünk. Levezetésünkből tisztán látható, hogy a rossz definíció okán kapjuk meg a mekegő-makogó (betűk) magyar futballistát, aki nem tud futballgondolatot (szavak, mondatok) kifejezni.
Mindezen tévtudásra intézményesített keretek között tehetünk szert, sok pénzért.